Meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika Pandemik Covid-19 di sebuah sekolah di Negeri Perak
<p>Kajian ini dijalankan untuk meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika</p><p>Pandemik Covid-19. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses</p><p>pembelajaran pelajar orang asli ketika pandemik, mengenal pasti m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10098 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan untuk meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika</p><p>Pandemik Covid-19. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses</p><p>pembelajaran pelajar orang asli ketika pandemik, mengenal pasti masalah pembelajaran</p><p>yang dihadapi oleh pelajar orang asli ketika pandemik covid-19 dan mengenal pasti</p><p>cabaran yang dihadapi oleh pelajar Orang Asli sepanjang pembelajaran dari rumah.</p><p>Kajian ini berbentuk kualitattif kajian kes yang menggunakan kaedah temubual</p><p>melibatkan tiga orang pelajar Orang Asli dari suku Semai dan Temiar di sebuah sekolah</p><p>menengah di negeri Perak dan dua orang guru sebagai sokongan dapatan. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan terdapat lapan tema yang dikenal pasti iaitu fasiliti pembelajaran,</p><p>faktor persekitaran, faktor pelajar, psikologikal, PDPR segerak dan tak segerak, teknik</p><p>pengajaran guru, sokongan pembelajaran dan kualiti pembelajaran. Dapatan ini boleh</p><p>membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), pihak sekolah, guru,</p><p>kaunselor sekolah, ibu bapa dan pelajar dalam membantu pelajar terutamanya pelajar</p><p>Orang Asli dalam pembelajaran semasa Pandemik Covid-19 agar mereka tidak</p><p>ketinggalan atau tercicir daripada alam persekolahan. Selain itu ia juga dapat membantu</p><p>semua pihak dalam mencari kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang</p><p>sesuai dengan faktor pelajar, faktor persekitaran dan psikologi pelajar.</p> |
---|