Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat

<p>Kajian dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran berasaskan projek</p><p>(PBP) Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan</p><p>empat. Objektif kajian pertama adalah mengkaji taha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hidayatul Ajmal Tholibon
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10115
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10115
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Hidayatul Ajmal Tholibon
Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
description <p>Kajian dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran berasaskan projek</p><p>(PBP) Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan</p><p>empat. Objektif kajian pertama adalah mengkaji tahap karangan murid dalam praujian</p><p>dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan secara keseluruhan.</p><p>Objektif kajian kedua adalah mengenal pasti tahap karangan murid berdasarkan wacana</p><p>dan pemerengganan karangan dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan</p><p>dan rawatan secara keseluruhan. Objektif kajian ketiga adalah mengkaji perbezaan skor</p><p>min karangan murid dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan. Kajian dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif. Kaedah</p><p>yang digunakan berbentuk eksperimen kuasi. Seramai 60 orang responden iaitu murid</p><p>tingkatan empat terlibat dalam kajian ini dari salah sebuah sekolah menengah di daerah</p><p>Kampar, Perak. Responden kajian ialah kumpulan murid yang telah dikenal pasti dan</p><p>ditentukan oleh pihak sekolah (intact group) dan setara dari aspek pencapaian, umur</p><p>serta aliran. Kumpulan pertama merupakan kumpulan kawalan yang menggunakan</p><p>kaedah tradisional manakala kumpulan kedua merupakan kumpulan rawatan yang</p><p>menggunakan PBP Site123 dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) karangan.</p><p>Markah praujian dan pascaujian dianalisis menggunakan statistik ujian-T dalam</p><p>program Statistical Package for Social Science 26.0. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>tahap karangan murid meningkat daripada tahap memuaskan kepada tahap baik dalam</p><p>kumpulan rawatan. Skor min pascaujian bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi</p><p>(42.73) berbanding praujian (33.43) bagi kumpulan yang sama sekaligus menunjukkan</p><p>peningkatan tahap karangan selepas menggunakan PBP Site123. Dapatan yang sama</p><p>juga menunjukkan PBP dapat meningkatkan skor karangan dengan lebih</p><p>signifikan(t=0.00) berbanding pendekatan konvensional (t=0.52) sekaligus</p><p>menunjukkan kumpulan rawatan berprestasi baik berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian ini memberi implikasi dalam amalan PdP semasa. PBP Site123</p><p>merupakan pendekatan yang sesuai digunakan oleh guru kerana mampu meningkatkan</p><p>markah karangan murid secara signifikan. Guru Bahasa Melayu boleh menggunakan</p><p>PBP Site123 sebagai pendekatan yang mampu membantu murid untuk mengarang</p><p>dengan lebih baik terutama karangan jenis fakta.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hidayatul Ajmal Tholibon
author_facet Hidayatul Ajmal Tholibon
author_sort Hidayatul Ajmal Tholibon
title Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
title_short Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
title_full Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
title_sort keberkesanan pembelajaran berasaskan projek site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10115
_version_ 1804890521659768832
spelling oai:ir.upsi.edu.my:101152024-04-30 Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan empat 2023 Hidayatul Ajmal Tholibon LB1501 Primary Education <p>Kajian dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran berasaskan projek</p><p>(PBP) Site123 terhadap pencapaian penulisan karangan jenis fakta murid tingkatan</p><p>empat. Objektif kajian pertama adalah mengkaji tahap karangan murid dalam praujian</p><p>dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan secara keseluruhan.</p><p>Objektif kajian kedua adalah mengenal pasti tahap karangan murid berdasarkan wacana</p><p>dan pemerengganan karangan dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan</p><p>dan rawatan secara keseluruhan. Objektif kajian ketiga adalah mengkaji perbezaan skor</p><p>min karangan murid dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan. Kajian dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif. Kaedah</p><p>yang digunakan berbentuk eksperimen kuasi. Seramai 60 orang responden iaitu murid</p><p>tingkatan empat terlibat dalam kajian ini dari salah sebuah sekolah menengah di daerah</p><p>Kampar, Perak. Responden kajian ialah kumpulan murid yang telah dikenal pasti dan</p><p>ditentukan oleh pihak sekolah (intact group) dan setara dari aspek pencapaian, umur</p><p>serta aliran. Kumpulan pertama merupakan kumpulan kawalan yang menggunakan</p><p>kaedah tradisional manakala kumpulan kedua merupakan kumpulan rawatan yang</p><p>menggunakan PBP Site123 dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) karangan.</p><p>Markah praujian dan pascaujian dianalisis menggunakan statistik ujian-T dalam</p><p>program Statistical Package for Social Science 26.0. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>tahap karangan murid meningkat daripada tahap memuaskan kepada tahap baik dalam</p><p>kumpulan rawatan. Skor min pascaujian bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi</p><p>(42.73) berbanding praujian (33.43) bagi kumpulan yang sama sekaligus menunjukkan</p><p>peningkatan tahap karangan selepas menggunakan PBP Site123. Dapatan yang sama</p><p>juga menunjukkan PBP dapat meningkatkan skor karangan dengan lebih</p><p>signifikan(t=0.00) berbanding pendekatan konvensional (t=0.52) sekaligus</p><p>menunjukkan kumpulan rawatan berprestasi baik berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian ini memberi implikasi dalam amalan PdP semasa. PBP Site123</p><p>merupakan pendekatan yang sesuai digunakan oleh guru kerana mampu meningkatkan</p><p>markah karangan murid secara signifikan. Guru Bahasa Melayu boleh menggunakan</p><p>PBP Site123 sebagai pendekatan yang mampu membantu murid untuk mengarang</p><p>dengan lebih baik terutama karangan jenis fakta.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10115 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10115 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Abdul Rasid Jamian. (2011). Permasalahan kemahiran membaca dan menulis Bahasa Melayu murid-murid sekolah rendah di luar bandar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 1-12.</p><p>Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad. (2012). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu. Selangor: Oxford Fajar Sdn.Bhd</p><p>Adenan Ayob (2012). The effects of digital based examination on standard five primary students achievement in Malay language subject. Proceedings of SOCIOINT 2016 3rd International Conference on Education, Social Sciences and Humanities.</p><p>Adenan Ayob. (2015). Pengadaptasian proses konstruktivisme dalam pengajaran penulisan karangan fakta berasaskan bahan multimedia: Kajian persepsi guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Jurnal Bahasa Pendidikan dan Sastera Melayu, 2(1), 1-12.</p><p>Ady Marcela Vaca Torres & Luis Fernando Gomez Rodriguez. (2019). Increasing EFL learnersoral production at a public school through project-based learning. Institut of Education Sciences Journal, 19(2), 57-71.</p><p>Aiedah A.K. & Audrey Lee K.C. (2012). Application of project-based learning in students engagement in Malaysian studies and English Language. Journal of Interdisciplinary Research in Education (JIRE), 2(1), 15-25.</p><p>Alizah Lambri & Zambri Mahamood. (2019). Penggunaan alat bantu mengajar dalam pengajaran Bahasa Melayu menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar. International Journal of Education, Psyhology and Counseling, 4(33), 78-94.</p><p>Alizah Lambri. (2015). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah IPTA [Tesis kedoktoran yang tidak diterbitkan]. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Anida Sarudin, Zulkifli Osman, Husna Faredza Mohamed Redzwan, Mohd Amir Mohd Zahari & Marlini Idris. (2021). Analisis pelaksanaan elemen kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan guru Bahasa Melayu di sekolah menengah orang asli. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 10(1), 48-63.</p><p>Anita Habok & Judit Nagy. (2016). In-service teachers perceptions of project-based learning. Springer Open Journal, 5(2), 70-83.</p><p>Balakrishnan Muniandy, Rossafri Mohamad, Fong Soon Fook & Rozhan Mohammed Idrus. (2009). Technology application in project-based learning. Journal of Communication and Computer, 6(12), 74-84.</p><p>Beddoes, K. D., Jesiek, B. K. & Borrego, M. 2010. Identifying opportunities for collaborations in international engineering education research on problem and project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 4(2), 3</p><p>Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st. century for the future. The Clearing House, 8(2), 39-43.</p><p>Campbell, D. T. & Stanley, J. C. (1963). Experimental and Quasi-Experimental designs for research. Rand McNally & Company.</p><p>Che Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abd. Rahman. (2011). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 67-87.</p><p>Chua Yan Piaw. (2012). Asas statistik penyelidikan. Selangor: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.</p><p>Coakes. S.J., Steed, L. & Ong, C. (2009). SPSS analysis without anguish version 16.0 for windows. Australia: John Wily and Sons.</p><p>Dooly, M., & Sadler, R. (2016). Becoming little scientists: Technologically-enhanced project-based language learning. Language Learning & Technology, 20(1), 54-78</p><p>Eng Li Yin. (2021). Kesan pembelajaran berasaskan projek terhadap kemahiran bertutur Bahasa Mandarin. Journal of Social Science, 7(2), 34-44.</p><p>Farah Adlina Mokter. (2019). Keberkesanan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian dan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(1), 33-46.</p><p>Faridah Nazir & Faiziah Shamsudin. (2017). Pengajaran dan pembelajaran abad ke-21. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd.</p><p>Fatma Kimsesiz, Emrah Dolgunsoz & M. Yavuz Konca. (2017). The effect of project based learning in teaching EFL vocabulary to young learners of English: The case of pre school children. International Journal of Languages Education and Teaching, 5(4), 426-439.</p><p>Filippatou, D. & Kaldi, S. (2010). The effectiveness of project based learning on pupils with learning difficulties regarding academic performance, group work and motivation. International Journal of Special Education, 25(1), 17-26.</p><p>Ha, Y. L. (2010). A valuable experience for children: The dim sum and Chinese restaurant project. Early Childhood Research & Practise, 12(1), 1-12.</p><p>Helm, J. H., & Katz, L. G. (2011). Young investigator: The project approach in the early years. Teachers College Press.</p><p>Hmelo-Silver CE. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn?. Educational Psychology Review, 16(3), 235266.</p><p>Holm M. (2011). Project-based instruction: A review of the literature on effectiveness in Prekindergarten through 12th grade classrooms. InSight Rivier Acad Journal, 7(2), 1-13.</p><p>Hovey AK & Ferguson LA. (2014). Teacher perspectives and experiences. Using project-based learning with exceptional and diverse students. Curric Teach Dialogue, 16(1), 7790.</p><p>Kaldi, S. Filippatou, D. & Govaris, C. (2011). Project-based learning in primary schools: Effects on pupils' learning and studies. Education, 39(1), 35-47.</p><p>Kamarudin Husin & Siti Hajar Abdul Aziz. (1997). Siri Pendidikan Perguruan: Penguasaan Kemahiran Menulis. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.</p><p>Katz, L .G. (2010, May). STEM in the early years. In STEM in early Educator and Development Conference, Cedar falls, Iowa, May. http://ecrp.uiuc.edu/beyond/seed/katz.html.</p><p>Katz, L. G., Chard, S. C., & Kogan, Y. (2014). Engaging children;s mind: The project approach- third edition.Praeger.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2006). Project-based learning handbook Educating the millennial learner. Kuala Lumpur: Bahagian Teknologi Pendidikan.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan pembangunan pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Kurikulum standard sekolah menengah Bahasa Melayu. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. 2018b. Kupasan mutu jawapan Bahasa Melayu (kertas satu) SPM 2020. Putrajaya: Lembaga Peperiksaan Malaysia.</p><p>Larmer, J., & Mergendoller, J. (2015). Why we Changed our model of the 8 essential elements of PBL. California: Buck Institute for Education.</p><p>Luh Tiwika Praba, Luh Putu Artini & Dewa Putu Ramendra. (2018). Project-based learning and writing skill in EFL: are they related?, SHS web of conference 2(5), 1-6.</p><p>Marcia, J.P. & Lindqvist, H. (2013). Possibilities and challenges for TEL from a student perspective through the uptake and use of digital technologies in a 1:1 initiative. Education Inquiry 4(4), 629-647.</p><p>Marilyn Cochran-Smith, M & Zeichner, Ken. (2005). Studying teacher education: The report of aera panel on research and teacher education. America: Educational Research Assosiation.</p><p>Markhan T, Larmer J & Ravitz J. (2003). Project based learning handbook: A guide to standards-focused project based learning for middle and high school teachers. California: Buck Institute for Education.</p><p>Mohd Razak Mohd Nordin & Masitah Ahmad. (2016). Penggunaan teknik permainan bahasa dan main peranan dalam kalangan murid orang Asli: Satu tinjauan. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 11, 161-174.</p><p>Monica Laina Tonge & Zamri Mahamod. (2020). Kesan pembelajaran berasaskan projek terhadap kemahiran menulis karangan murid sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 45(1), 12-20.</p><p>Nation, M. L. (2008). Project based learning for sustainable development. Journal of Geography, 107(3), 102-111.</p><p>Ng, S. G. (2015). Project approach for preschool childrens autentic learning: A case study [Tesis kedoktoran yang tidak diterbitkan]. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.</p><p>Nik Safiah Karim. (2004). Bahasa Melayu sedekad yang lalu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Nitce Isa & Mai Shihah. (2013). Pembelajaran berasaskan projek: Takrifan, teori dan perbandingannya dengan pembelajaran berasaskan masalah. Current Research in Malaysia, 2(1), 181-194.</p><p>Noraida Othman, Noarzilawati Abdullah & Hamidah Idris (2021). Pemupukan sikap inkuirikanak-kanak prasekolah melalui pendekatan projek. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 10(2), 16-26.</p><p>Norazizah Abdul Rahman. (2018). Pelaksanaan pendidikan alam sekitar dalam kalangan kanak-kanak prasekolah menerusi pendekatan projek [Tesis kedoktoran yang tidak diterbitkan]. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Nurul Aisyah Abdullah, Zamri Mahamod & Nor Azwa Hanum Nor Shaid. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi penulisan karangan Bahasa Melayu pelajar sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6(2), 1-9.</p><p>Rafiza Abdul Razak (2013). Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Malaysia, 38(1), 32-45.</p><p>Ramlee Ismail, Jamal@Nordin Yunus, Marinah Awang. (2016). Analisis data dan pelaporan dengan menggunakan SPSS. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Ramli Yaakob. (2017). Kesan pengajaran terancang kohesi nahuan konjungsi dalam penulisan karangan bahasa Melayu [Tesis kedoktoran yang tidak diterbitkan]. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Roselan Baki. (2011). Pengajaran dan pembelajaran penulisan bahasa Melayu. Selangor: Karisma Publications Sdn. Bhd.</p><p>Ruby Jackeline Pinzon Castaneda. (2013). English teaching through project based learning method, in rural area. Cuadernos de Linguistica Hispanica. 2(5), 151-170.</p><p>Siti Maslakhah. (2019). Penerapan metode learning by doing sebagai implementasi filsafat pragmatisme dalam mata kuliah linguistik historis komparatif. Jurnal Diksi, 27(2), 159-167.</p><p>Trilling B & Fadel C. (2009). 21st century learning skills. Wiley, San Francisco.</p><p>Umi Kalsom Masrom & Dahlia Syahrani Md.Yusof. (2013). English games as a constructivist approach in project based learning. International Journal of Social Science and Humanities Research, 1(1), 21-25.</p><p>Veerasamy Naidoo. (2010). Project Based Learning (PBL): An innovative vehicle for the assessment of student learning in the science classroom. [Tesis kedoktoran yang tidak diterbitkan]. Australia: Curtin University of Technology.</p><p>Yahya Othman & Dk. Suzanawaty Pg. Othman. (2014). Keupayaan menguasai kemahiran menulis melalui pembelajaran berasaskan Projek Nilam dalam penulisan berbentuk risalah di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4(1), 30-40.</p><p>Zamri Mahamod. (2014). Inovasi P&P dalam pendidikan Bahasa Melayu. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Zamri Mahamod. (2015). Strategi pembelajaran: inventori cara belajar Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Zulkifli Osman. (2015). Kemampuan model pengajaran Bahasa Melayu berdasarkan kemahiran berfikir melalui teknologi maklumat dan komunikasi meningkatkan tahap motivasi dan kemahiran bahasa pelajar. PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature, 6, 181-213.</p><p></p><p></p>