Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan</p><p>hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu</p><p>kepentingan Prinsip Perakaunan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Marlina Hassan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10176
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan</p><p>hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu</p><p>kepentingan Prinsip Perakaunan dalam bidang perniagaan, ekonomi dan sosial, minat terhadap Prinsip</p><p>Perakaunan dan persepsi terhadap peranan guru mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Di samping itu,</p><p>perbezaan dimensi sikap dan pencapaian di antara kaum Melayu, Cina dan India serta jantina juga</p><p>dikaji. Kajian ini adalah penting memandangkan Prinsip Perakaunan adalah mata pelajaran elektif</p><p>dalam kumpulan Vokasional dan Teknologi dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Satu</p><p>kajian kuantitatif berbentuk tinjauan telah di jalankan ke atas 150 orang pelajar tingkatan 4</p><p>yang mengambil mata pelajaran Prinsip Perakaunan yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah</p><p>untuk mewakili 410 populasi di daerah Manjung, Perak. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik.</p><p>Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji perhubungan, manakala ujian-t dan ujian ANOV A</p><p>adalah untuk menguji perbezaan. Statistik deskriptif dan inferensi digunakan untuk</p><p>menganalisis data. Hasil kajian mendapati:1) tidak terdapat perhubungan yang signifikan di</p><p>antara ketiga-tiga dimensi sikap dengan pencapaian</p><p>2) terdapat perbezaan sikap dan pencapaian yang signifikan di antara kaum. 3) terdapat perbezaan</p><p>pencapaian yang signifikan di antara jantina. 4) tidak terdapat perbezaan sikap yang signifikan di</p><p>antara jantina. Diharap kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan</p><p>Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Manjung dan sekolah-sekolah yang berkenaan dalam</p><p>mengurus dan mentadbir sistem pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan.</p><p></p>