Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan</p><p>hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu</p><p>kepentingan Prinsip Perakaunan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10176 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10176 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:101762024-05-17 Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak 2005 Marlina Hassan <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan</p><p>hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu</p><p>kepentingan Prinsip Perakaunan dalam bidang perniagaan, ekonomi dan sosial, minat terhadap Prinsip</p><p>Perakaunan dan persepsi terhadap peranan guru mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Di samping itu,</p><p>perbezaan dimensi sikap dan pencapaian di antara kaum Melayu, Cina dan India serta jantina juga</p><p>dikaji. Kajian ini adalah penting memandangkan Prinsip Perakaunan adalah mata pelajaran elektif</p><p>dalam kumpulan Vokasional dan Teknologi dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Satu</p><p>kajian kuantitatif berbentuk tinjauan telah di jalankan ke atas 150 orang pelajar tingkatan 4</p><p>yang mengambil mata pelajaran Prinsip Perakaunan yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah</p><p>untuk mewakili 410 populasi di daerah Manjung, Perak. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik.</p><p>Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji perhubungan, manakala ujian-t dan ujian ANOV A</p><p>adalah untuk menguji perbezaan. Statistik deskriptif dan inferensi digunakan untuk</p><p>menganalisis data. Hasil kajian mendapati:1) tidak terdapat perhubungan yang signifikan di</p><p>antara ketiga-tiga dimensi sikap dengan pencapaian</p><p>2) terdapat perbezaan sikap dan pencapaian yang signifikan di antara kaum. 3) terdapat perbezaan</p><p>pencapaian yang signifikan di antara jantina. 4) tidak terdapat perbezaan sikap yang signifikan di</p><p>antara jantina. Diharap kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan</p><p>Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Manjung dan sekolah-sekolah yang berkenaan dalam</p><p>mengurus dan mentadbir sistem pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan.</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10176 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10176 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Marlina Hassan Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan</p><p>hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu</p><p>kepentingan Prinsip Perakaunan dalam bidang perniagaan, ekonomi dan sosial, minat terhadap Prinsip</p><p>Perakaunan dan persepsi terhadap peranan guru mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Di samping itu,</p><p>perbezaan dimensi sikap dan pencapaian di antara kaum Melayu, Cina dan India serta jantina juga</p><p>dikaji. Kajian ini adalah penting memandangkan Prinsip Perakaunan adalah mata pelajaran elektif</p><p>dalam kumpulan Vokasional dan Teknologi dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Satu</p><p>kajian kuantitatif berbentuk tinjauan telah di jalankan ke atas 150 orang pelajar tingkatan 4</p><p>yang mengambil mata pelajaran Prinsip Perakaunan yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah</p><p>untuk mewakili 410 populasi di daerah Manjung, Perak. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik.</p><p>Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji perhubungan, manakala ujian-t dan ujian ANOV A</p><p>adalah untuk menguji perbezaan. Statistik deskriptif dan inferensi digunakan untuk</p><p>menganalisis data. Hasil kajian mendapati:1) tidak terdapat perhubungan yang signifikan di</p><p>antara ketiga-tiga dimensi sikap dengan pencapaian</p><p>2) terdapat perbezaan sikap dan pencapaian yang signifikan di antara kaum. 3) terdapat perbezaan</p><p>pencapaian yang signifikan di antara jantina. 4) tidak terdapat perbezaan sikap yang signifikan di</p><p>antara jantina. Diharap kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan</p><p>Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Manjung dan sekolah-sekolah yang berkenaan dalam</p><p>mengurus dan mentadbir sistem pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Marlina Hassan |
author_facet |
Marlina Hassan |
author_sort |
Marlina Hassan |
title |
Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
title_short |
Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
title_full |
Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
title_fullStr |
Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
title_full_unstemmed |
Sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian Prinsip Perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah Manjung Perak |
title_sort |
sikap terhadap pembelajaran prinsip perakaunan dan hubungannya dengan pencapaian prinsip perakaunan tingkatan 4 di sekolah-sekolah daerah manjung perak |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10176 |
_version_ |
1804890522439909376 |