Pembangunan dan kebolehgunaan garis panduan pelaksanaan program komuniti membaca
<p>Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah pelaksanaan program membaca yang</p><p>dalam kalangan komuniti melalui pembangunan garis panduan. Pendekatan Reka</p><p>Bentuk dan Pembangunan yang terdiri daripada fasa analisis kep...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10197 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah pelaksanaan program membaca yang</p><p>dalam kalangan komuniti melalui pembangunan garis panduan. Pendekatan Reka</p><p>Bentuk dan Pembangunan yang terdiri daripada fasa analisis keperluan, reka bentuk</p><p>dan pembangunan serta penilaian digunakan dalam penyelidikan ini. Sampel fasa</p><p>analisis keperluan terdiri daripada tujuh orang pakar menggunakan protokol temu bual</p><p>dan 30 dokumen sebagai alat kajian. Sejumlah 30 orang pakar terlibat dengan soal</p><p>selidik Fuzzy Delphi (FDM1 dan FDM 2) sementara lima orang pakar terlibat dengan</p><p>temu bual dalam fasa reka bentuk dan pembangunan. Terdapat 11 orang pakar terlibat</p><p>dengan temu bual dalam fasa penilaian. Data bagi temu bual dianalisis secara tematik</p><p>menggunakan ATLAS.ti 9 sementara buku rekod bacaan dianalisis secara diskriptif.</p><p>Data bagi soal selidik pula dianalisis menggunakan kaedah Fuzzy Delphi. Dapatan fasa</p><p>analisis keperluan menunjukkan kesepakatan pakar terhadap keperluan membangunkan</p><p>Garis Panduan Pelaksanaan Program Komuniti Membaca (GPPPKM). Dapatan fasa</p><p>reka bentuk dan pembangunan pula menunjukkan kesepakatan pakar terhadap konstruk</p><p>dan elemen bagi membangunkan GPPPKM iaitu memenuhi syarat nilai threshold lebih</p><p>kecil daripada 0.2 (d<0.2), kesepakatan pakar melebihi 75% dan nilai alpha-cut</p><p>melebihi 0.5 (-cut>0.5). Proses defuzzification menunjukkan keutamaan konstruk</p><p>Komuniti (92%) yang dijadikan fokus kajian. Dapatan fasa penilaian menunjukkan</p><p>kesepakatan pakar terhadap kebolehgunaan garis panduan menggunakan aspek</p><p>teknologi, kebolehgunaan dan pelaksanaan. Kajian ini dapat mengatasi masalah</p><p>pelaksanaan program membaca serta membantu pelaksana Dasar Galakan Membaca</p><p>(DGM) melaksanakan aktiviti membaca dalam kalangan komuniti. Aplikasi GPPPKM</p><p>dalam komuniti memberi impak yang besar terhadap kegiatan membaca seterusnya</p><p>berupaya memupuk tabiat membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia.</p> |
---|