Pembangunan Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria Kanak-Kanak Bawah Umur Dua Tahun

<p>Kajian dilaksanakan bertujuan membangunkan Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria</p><p>Kanak-Kanak Bawah Umur Dua Tahun sebagai usaha meningkatkan kemahiran</p><p>penggunaan kepelbagaian deria seterusnya memberi kefahaman lebih jel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syazwani Aniyah Manja
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10210
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian dilaksanakan bertujuan membangunkan Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria</p><p>Kanak-Kanak Bawah Umur Dua Tahun sebagai usaha meningkatkan kemahiran</p><p>penggunaan kepelbagaian deria seterusnya memberi kefahaman lebih jelas terhadap</p><p>proses pembelajaran yang dilalui. Penyelidikan menggunakan kajian Rekabentuk dan</p><p>Pembangunan (Design & Development Research DDR) terdiri daripada tiga fasa iaitu</p><p>fasa pertama merupakan fasa analisis keperluan menggunakan kaedah tinjauan melalui</p><p>soal selidik ke atas 210 sampel merupakan guru-guru yang mengajar di Taska berdaftar</p><p>di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri Perak. Fasa kedua merupakan</p><p>fasa reka bentuk pembangunan modul bertujuan mengenalpasti komponen utama dan</p><p>elemen-elemen berkaitan aktiviti kepelbagaian deria menggunakan soal selidik dan</p><p>temubual bersama 17 orang pakar yang mempunyai kepakaran bidang pendidikan awal</p><p>kanak-kanak iaitu pensyarah, guru dan pegawai kebajikan masyarakat (JKM).</p><p>Seterusnya adalah fasa penilaian kebolehgunaan modul menggunakan soal selidik dan</p><p>soalan temubual bersama 13 orang pakar terdiri daripada guru-guru dan tujuh orang</p><p>pakar bidang. Dapatan analisis keperluan menunjukkan terdapat keperluan untuk</p><p>membangunkan Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria Kanak-Kanak Bawah Umur Dua</p><p>Tahun untuk guru-guru. Untuk fasa kedua, melalui analisis Teknik Fuzzy Delphi, tujuh</p><p>komponen modul dan 27 elemen telah ditentukan dengan nilai threshold (d) 0.2,</p><p>kesepakatan pakar 75% dan nilai - cut = 0.5. Dapatan fasa ketiga melalui Teknik</p><p>Kumpulan Nominal Ubahsuai (Modified NGT) menunjukkan kesepakatan pakar</p><p>melebihi 80% terhadap kesemua item yang disenaraikan dalam modul. Hasil temubual</p><p>dijalankan ke atas tujuh orang pakar menunjukkan terdapat persetujuan terhadap modul</p><p>yang dibangunkan akan meningkatkan perkembangan deria kanak-kanak dan</p><p>pengetahuan guru melalui perlaksanaan aktiviti kepelbagaian deria. Kesimpulannya,</p><p>pembangunan Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria adalah selaras dengan kehendak dan</p><p>keperluan guru-guru serta mempunyai tahap kebolehgunaan yang tinggi berdasarkan</p><p>proses pembangunan dan penilaian yang dilaksanakan. Implikasi kajian pembangunan</p><p>Modul Aktiviti Kepelbagaian Deria memberikan manfaat besar kepada perkembangan</p><p>deria kanak-kanak dan sistem pendidikan awal kanak-kanak Malaysia, khususnya</p><p>untuk kanak-kanak bawah umur dua tahun.</p>