Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Celik Programming bagi topik Asas Pengaturcaraan Java di Kolej Vokasional Malaysia

<p>Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai kebolehgunaan modul Celik</p><p>Programming di Kolej Vokasional pada peringkat Sijil Vokasional Malaysia. Kajian ini</p><p>adalah untuk membantu pelajar yang tidak mahir dalam konse...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Suhaina Mohamed Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10246
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai kebolehgunaan modul Celik</p><p>Programming di Kolej Vokasional pada peringkat Sijil Vokasional Malaysia. Kajian ini</p><p>adalah untuk membantu pelajar yang tidak mahir dalam konsep Asas Pengaturcaraan</p><p>Java dalam memahami dan menguasai kemahiran pengaturcaraan. Modul Celik</p><p>Programming dibangunkan berasaskan pendekatan pembelajaran teradun</p><p>berdasarkan Teori Konstrutivisme, Teori Beban Kognitif dan Teori Penyelesaian</p><p>Masalah Kreatif. Kajian ini berbentuk kajian tinjauan dan dianalisis melalui statistik</p><p>deskriptif. Penyelidikan pembangunan modul menggunakan Model ADDIE yang terdiri</p><p>daripada lima fasa iaitu Fasa Analisis, Fasa Reka Bentuk, Fasa Pembangunan, Fasa</p><p>Pelaksanaan dan Fasa Penilaian. Pada Fasa Analisis, responden kajian melibatkan</p><p>10 orang guru dan 113 orang pelajar yang menggunakan kaedah persampelan rawak</p><p>berstrata. Fasa kedua melibatkan reka bentuk modul Celik Programming. Seterusnya</p><p>proses kesahan modul pada Fasa Pembangunan melibatkan lima orang pakar dengan</p><p>menggunakan Kaedah Indeks Kesahan Kandungan (CVI) dengan nilai purata CVI</p><p>adalah 0.98 dan Kaedah Pengiraan Peratus Persetujuan (PCM) sebanyak 91.4%.</p><p>Manakala, Fasa Pelaksanaan kajian melibatkan dua buah kolej vokasional yang</p><p>berada di Zon Tengah dan Zon Selatan menggunakan persampelan bertujuan.</p><p>Justeru, pada Fasa Penilaian, penilaian dilaksanakan kepada 4 orang guru dan 40</p><p>orang pelajar bagi mengenal pasti lima konstruk kebolehgunaan modul iaitu format</p><p>modul, isi kandungan modul, kebolehcapaian hasil pembelajaran dan</p><p>kebolehlaksanaan proses PdP dan motivasi kepada pelajar. Dapatan analisis</p><p>menunjukkan purata keseluruhan skor min persetujuan berada pada tahap tinggi iaitu</p><p>4.59. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa pembangunan modul Celik</p><p>Programming dapat membantu para pelajar untuk memahami dan menguasai</p><p>kemahiran pengaturcaraan serta memupuk minat dan motivasi mereka bagi</p><p>mendalami topik Asas Pengaturcaraan Java. Implikasinya, modul Celik Programming</p><p>ini boleh digunakan di kolej vokasional di Malaysia untuk tujuan pengajaran dan</p><p>pembelajaran bagi topik Asas Pengaturcaraan Java.</p>