Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
<p>Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun</p><p>swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi</p><p>melalui Sistem Saraan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10257 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun</p><p>swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi</p><p>melalui Sistem Saraan Malaysia yang telah diperkenalkan sejak tahun 2002. Objektif kajian ini</p><p>ialah untuk melihat hubungan jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru dengan tujuan</p><p>penilaian prestasi dan penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan di kalangan guru-guru Sekolah Menengah</p><p>di Daerah Batang Padang. Kajian ini juga membincangkan hubungan di antara faktor sikap penilai,</p><p>teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai dengan tujuan dan kesan penilaian prestasi</p><p>dalam Sistem Saraan Malaysia. Sebanyak</p><p>200 soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru Sekolah Menengah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kaedah persarnpelan rawak digunakan untuk mendapatkan data dari responden kajian. Sebanyak 150 soal</p><p>selidik telah diterima kembali dari responden. Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah faktor</p><p>demografi guru dari segi jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru. Pembolehubah bebas</p><p>yang lain ialah sikap pegawai penilai, teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai.</p><p>Manakala pembolehubah bersandar ialah penerimaan tujuan penilaian prestasi, penerimaan kesan</p><p>dan penerimaan Penilaian tahap kecekapan. Dapatan kajian menunjukkan tida perbezaan di antara</p><p>faktor jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan dengan tujuan penilaian pretasi dan</p><p>penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan. Kajian juga mendapati wujud korelasi yang signifikan di</p><p>antara sikap dan kemahiran pegawai penilai dengan penerimaan tujuan dan kesan penilaian prestasi.</p><p>Manakala hubungan di antara teknik penilaian prestasi dengan tujuan adalah tidak signifikan. Tetapi</p><p>teknik penilaian mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan kesan penilaian prestasi.</p><p></p> |
---|