Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak

<p>Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun</p><p>swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi</p><p>melalui Sistem Saraan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Devi Maniam
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10257
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10257
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:102572024-05-27 Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak 2006 Devi Maniam JQ Political institutions Asia <p>Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun</p><p>swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi</p><p>melalui Sistem Saraan Malaysia yang telah diperkenalkan sejak tahun 2002. Objektif kajian ini</p><p>ialah untuk melihat hubungan jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru dengan tujuan</p><p>penilaian prestasi dan penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan di kalangan guru-guru Sekolah Menengah</p><p>di Daerah Batang Padang. Kajian ini juga membincangkan hubungan di antara faktor sikap penilai,</p><p>teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai dengan tujuan dan kesan penilaian prestasi</p><p>dalam Sistem Saraan Malaysia. Sebanyak</p><p>200 soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru Sekolah Menengah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kaedah persarnpelan rawak digunakan untuk mendapatkan data dari responden kajian. Sebanyak 150 soal</p><p>selidik telah diterima kembali dari responden. Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah faktor</p><p>demografi guru dari segi jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru. Pembolehubah bebas</p><p>yang lain ialah sikap pegawai penilai, teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai.</p><p>Manakala pembolehubah bersandar ialah penerimaan tujuan penilaian prestasi, penerimaan kesan</p><p>dan penerimaan Penilaian tahap kecekapan. Dapatan kajian menunjukkan tida perbezaan di antara</p><p>faktor jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan dengan tujuan penilaian pretasi dan</p><p>penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan. Kajian juga mendapati wujud korelasi yang signifikan di</p><p>antara sikap dan kemahiran pegawai penilai dengan penerimaan tujuan dan kesan penilaian prestasi.</p><p>Manakala hubungan di antara teknik penilaian prestasi dengan tujuan adalah tidak signifikan. Tetapi</p><p>teknik penilaian mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan kesan penilaian prestasi.</p><p></p> 2006 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10257 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10257 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic JQ Political institutions Asia
spellingShingle JQ Political institutions Asia
Devi Maniam
Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
description <p>Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun</p><p>swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi</p><p>melalui Sistem Saraan Malaysia yang telah diperkenalkan sejak tahun 2002. Objektif kajian ini</p><p>ialah untuk melihat hubungan jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru dengan tujuan</p><p>penilaian prestasi dan penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan di kalangan guru-guru Sekolah Menengah</p><p>di Daerah Batang Padang. Kajian ini juga membincangkan hubungan di antara faktor sikap penilai,</p><p>teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai dengan tujuan dan kesan penilaian prestasi</p><p>dalam Sistem Saraan Malaysia. Sebanyak</p><p>200 soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru Sekolah Menengah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kaedah persarnpelan rawak digunakan untuk mendapatkan data dari responden kajian. Sebanyak 150 soal</p><p>selidik telah diterima kembali dari responden. Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah faktor</p><p>demografi guru dari segi jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru. Pembolehubah bebas</p><p>yang lain ialah sikap pegawai penilai, teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai.</p><p>Manakala pembolehubah bersandar ialah penerimaan tujuan penilaian prestasi, penerimaan kesan</p><p>dan penerimaan Penilaian tahap kecekapan. Dapatan kajian menunjukkan tida perbezaan di antara</p><p>faktor jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan dengan tujuan penilaian pretasi dan</p><p>penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan. Kajian juga mendapati wujud korelasi yang signifikan di</p><p>antara sikap dan kemahiran pegawai penilai dengan penerimaan tujuan dan kesan penilaian prestasi.</p><p>Manakala hubungan di antara teknik penilaian prestasi dengan tujuan adalah tidak signifikan. Tetapi</p><p>teknik penilaian mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan kesan penilaian prestasi.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Devi Maniam
author_facet Devi Maniam
author_sort Devi Maniam
title Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
title_short Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
title_full Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
title_fullStr Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
title_full_unstemmed Penerimaan penilaian prestasi Sistem Saraan Malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Batang Padang, Perak
title_sort penerimaan penilaian prestasi sistem saraan malaysia di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah batang padang, perak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2006
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10257
_version_ 1804890539046207488