Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid</p><p>tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan</p><p>jantina, kaum dan tingkatan....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jonna Randog
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10273
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10273
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:102732024-05-27 Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching 2015 Jonna Randog BF Psychology <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid</p><p>tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan</p><p>jantina, kaum dan tingkatan. Seramai 330 orang murid telah dijadikan respondan dengan menjawab satu</p><p>set soalan soal selidik yang terdiri daripada empat bahagian yang merangkumi semua objektif,</p><p>persoalan dan hipotesis kajian ini. Model kajian Olweus (1978) telah digunakan sebagai teori</p><p>kajian. Dalam kajian ini penyelidik telah menggunakan kaedah kuantitatif Semua responden</p><p>dikehendaki menjawab semua item dalam set soalan soal selidik yang telah diberikan.</p><p>Maklumat yang diperolehi daripada kaji selidik tersebut telah dianalisis dengan menggunakan</p><p>program SPSS Ver. 21. Kaedah kuantitatif iaitu statistik deskriptif dan inferensi digunakan</p><p>dalam menganalisis data. Soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan dengan demografik</p><p>responden (nama sekolah, jantina, tingkatan, kaum / etnik, kecacatan fizikal, tahap penglibatan</p><p>dalam kegiatan kokurikulum), kehidupan di sekolah, punca-punca tingkah laku buli, dan ciri-ciri</p><p>mangsa buli digunakan untuk memungut data. Kajian ini menunjukkan keputusan berikut: Pertama, tahap</p><p>tingkah laku buli di sekolah ini berada dalam tahap sederhana (skor min 1.72 dan sisih piawai</p><p>0.63). Kedua tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi perlakuan buli dalam kalangan</p><p>murid-murid berdasarkan jantina dan kaum. Ketiga, terdapat perbezaan skor min yang signifikan</p><p>perlakuan tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid berdasarkan tingkatan. Keempat, jenis</p><p>tingkah laku buli yang kerap berlaku di sekolah tersebut ialah tingkah laku buli anti sosial dengan</p><p>diikuti oleh tingkah laku buli verbal dan fizikal. Kelima, faktor individu merupakan faktor yang</p><p>paling banyak menyumbang kepada perlakuan buli dengan diikuti oleh</p><p>faktor sekolah dan faktor keluarga</p><p></p> 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10273 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10273 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Jonna Randog
Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
description <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid</p><p>tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan</p><p>jantina, kaum dan tingkatan. Seramai 330 orang murid telah dijadikan respondan dengan menjawab satu</p><p>set soalan soal selidik yang terdiri daripada empat bahagian yang merangkumi semua objektif,</p><p>persoalan dan hipotesis kajian ini. Model kajian Olweus (1978) telah digunakan sebagai teori</p><p>kajian. Dalam kajian ini penyelidik telah menggunakan kaedah kuantitatif Semua responden</p><p>dikehendaki menjawab semua item dalam set soalan soal selidik yang telah diberikan.</p><p>Maklumat yang diperolehi daripada kaji selidik tersebut telah dianalisis dengan menggunakan</p><p>program SPSS Ver. 21. Kaedah kuantitatif iaitu statistik deskriptif dan inferensi digunakan</p><p>dalam menganalisis data. Soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan dengan demografik</p><p>responden (nama sekolah, jantina, tingkatan, kaum / etnik, kecacatan fizikal, tahap penglibatan</p><p>dalam kegiatan kokurikulum), kehidupan di sekolah, punca-punca tingkah laku buli, dan ciri-ciri</p><p>mangsa buli digunakan untuk memungut data. Kajian ini menunjukkan keputusan berikut: Pertama, tahap</p><p>tingkah laku buli di sekolah ini berada dalam tahap sederhana (skor min 1.72 dan sisih piawai</p><p>0.63). Kedua tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi perlakuan buli dalam kalangan</p><p>murid-murid berdasarkan jantina dan kaum. Ketiga, terdapat perbezaan skor min yang signifikan</p><p>perlakuan tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid berdasarkan tingkatan. Keempat, jenis</p><p>tingkah laku buli yang kerap berlaku di sekolah tersebut ialah tingkah laku buli anti sosial dengan</p><p>diikuti oleh tingkah laku buli verbal dan fizikal. Kelima, faktor individu merupakan faktor yang</p><p>paling banyak menyumbang kepada perlakuan buli dengan diikuti oleh</p><p>faktor sekolah dan faktor keluarga</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Jonna Randog
author_facet Jonna Randog
author_sort Jonna Randog
title Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
title_short Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
title_full Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
title_fullStr Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
title_full_unstemmed Tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching
title_sort tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid di sekolah menengah kebangsaan batu kawa, kuching
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10273
_version_ 1804890540562448384