Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membangun perisian multimedia bagi pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer serta menilai keberkesanannya terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan. Dalam proses pembangunan, kebolehgunaan perisian multimedia diuji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norehan Ali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1028
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1028
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:10282020-02-27 Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR) 2015 Norehan Ali LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk membangun perisian multimedia bagi pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer serta menilai keberkesanannya terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan. Dalam proses pembangunan, kebolehgunaan perisian multimedia diuji dan dinilai oleh enam orang guru mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan dengan menggunakan borang penilaian. Keberkesanan perisian multimedia pula diuji dengan menggunakan reka bentuk kajian eksperimen kuasi yang mana dua kaedah pengajaran dan pembelajaran berbeza dilaksanakan iaitu kaedah konvensional bagi kumpulan kawalan dan kaedah berbantu komputer bagi kumpulan rawatan. Data pencapaian murid dikumpul dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Seramai enam orang murid Tingkatan 5 Pembantu Penyedia Makanan dipilih sebagai sampel dan dipecahkan kepada dua kumpulan, iaitu tiga orang dalam kumpulan kawalan dan tiga orang dalam kumpulan rawatan. Data kajian dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan kebolehgunaan perisian berada pada tahap positif dan spesifikasi tinggi. Bagi aspek keberkesanan perisian, perbandingan min ujian pra dan ujian pasca menunjukkan terdapat peningkatan positif pencapaian murid kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan. Perisian multimedia yang dibangunkan sesuai digunakan di dalam pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer serta dapat meningkatkan tahap pencapaian murid bermasalah pendengaran. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1028 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1028 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Norehan Ali
Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk membangun perisian multimedia bagi pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer serta menilai keberkesanannya terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan. Dalam proses pembangunan, kebolehgunaan perisian multimedia diuji dan dinilai oleh enam orang guru mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan dengan menggunakan borang penilaian. Keberkesanan perisian multimedia pula diuji dengan menggunakan reka bentuk kajian eksperimen kuasi yang mana dua kaedah pengajaran dan pembelajaran berbeza dilaksanakan iaitu kaedah konvensional bagi kumpulan kawalan dan kaedah berbantu komputer bagi kumpulan rawatan. Data pencapaian murid dikumpul dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Seramai enam orang murid Tingkatan 5 Pembantu Penyedia Makanan dipilih sebagai sampel dan dipecahkan kepada dua kumpulan, iaitu tiga orang dalam kumpulan kawalan dan tiga orang dalam kumpulan rawatan. Data kajian dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan kebolehgunaan perisian berada pada tahap positif dan spesifikasi tinggi. Bagi aspek keberkesanan perisian, perbandingan min ujian pra dan ujian pasca menunjukkan terdapat peningkatan positif pencapaian murid kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan. Perisian multimedia yang dibangunkan sesuai digunakan di dalam pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer serta dapat meningkatkan tahap pencapaian murid bermasalah pendengaran.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norehan Ali
author_facet Norehan Ali
author_sort Norehan Ali
title Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
title_short Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
title_full Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
title_fullStr Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran Pembantu Penyedia Makanan (IR)
title_sort pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran pembantu penyedia makanan (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1028
_version_ 1747832933388910592