Kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat bagi murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di Negeri Selangor

<p>Sebagai umat Islam mengerjakan ibadah merupakan bentuk ketaatan kepada Allah</p><p>SWT terutama ibadah wajib seperti solat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti</p><p>tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zaini Mt Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
N/A
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10290
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Sebagai umat Islam mengerjakan ibadah merupakan bentuk ketaatan kepada Allah</p><p>SWT terutama ibadah wajib seperti solat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti</p><p>tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pengajaran ibadat solat murid</p><p>berkeperluan khas bermasalah pembelajaran di negeri Selangor. Dalam kajian ini</p><p>pengkaji memberi penekanan kepada tiga aspek kesediaan pengajaran iaitu</p><p>pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Seramai 90 orang guru Pendidikan Islam yang</p><p>mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran di negeri</p><p>Selangor dipilih sebagai peserta kajian ini. Bagi memperolehi data, pengkaji</p><p>menggunakan pendekatan kaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal</p><p>selidik. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen dilakukan pengesahan pakar. Hasil</p><p>dapatan kajian pengkaji mendapati tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam</p><p>pengajaran ibadat solat adalah tinggi iaitu min =4.01. Secara keseluruhannya mendapati</p><p>guru Pendidikan Islam menunjukkan kesungguhan memberi kefahaman dan</p><p>membimbing murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran dalam pelaksanaan</p><p>ibadat solat. Sekaligus membuktikan guru Pendidikan Islam mempunyai kesediaan</p><p>pengajaran yang tersusun dan terarah. Kerjasama yang baik dari pelbagai pihak seperti</p><p>Bahagian Pendidikan Islam, Bahagian Pendidikan Khas, Guru Pendidikan Islam dan</p><p>juga ibubapa dapat memantapkan lagi keberkesanan ibadat solat. Kesimpulan</p><p>menunjukkan guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kesediaan pengajaran yang baik</p><p>diperingkat pengetahuan, kemahiran dan penilaian. Kajian ini juga diharapkan dapat</p><p>dijadikan panduan kepada guru Pendidikan Islam bagi meningkatkan prestasi</p><p>pengajaran kepada murid berkeperluan khas bermasalah pembelajaran khususnya</p><p>ibadat solat.</p>