Hubungan antara amalan pengajaran dan pembelajaran STEM dalam kalangan guru dan tahap penguasaan Matematik murid Tahun Lima

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara amalan ciri pengajaran dan pembelajaran</p><p>STEM guru terhadap tahap penguasaan matematik murid Tahun 5. Reka bentuk kajian yang</p><p>digunakan melibatkan kajian kuantitati...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Radzi Hamdan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10297
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara amalan ciri pengajaran dan pembelajaran</p><p>STEM guru terhadap tahap penguasaan matematik murid Tahun 5. Reka bentuk kajian yang</p><p>digunakan melibatkan kajian kuantitatif yang disokong dengan kajian kualitatif. Satu set soal</p><p>selidik Ciri Pengajaran dan pembelajaran STEM (CPSTEM) yang mengandungi 7 konstruk</p><p>yang terdiri daripada 7 ciri pengajaran dan pembelajaran STEM digunakan untuk mengenal</p><p>pasti tahap pengamalan pengajaran dan pembelajaran STEM dalam kalangan guru matematik.</p><p>Seramai 73 orang guru matematik sekolah kebangsaan di daerah Kuala Selangor telah dipilih</p><p>sebagai responden kajian menggunakan teknik pensampelan rawak mudah di mana 73 guru</p><p>matematik dipilih daripada 90 orang guru matematik di Kuala Selangor. Kaedah temu bual</p><p>digunakan untuk meneroka dengan lebih mendalam berkaitan pengamalan ciri pengajaran dan</p><p>pembelajaran STEM dalam kalangan murid Tahun 5. Analisis statistik melibatkan skor min,</p><p>peratusan, ujian ANOVA satu-hala dan analisis korelasi Pearson digunakan untuk menjawab</p><p>empat persoalan kajian. Manakala persoalan yang kelima dijawab dengan menggunakan</p><p>analisis deskriptif. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan</p><p>positif (r = 0.536) yang signifikan antara amalan ciri pengajaran dan pembelajaran STEM guru</p><p>terhadap tahap penguasaan matematik murid. Hasil kajian juga mendapati tahap pengamalan</p><p>ciri pengajaran dan pembelajaran STEM guru matematik berada pada tahap yang sederhana.</p><p>Keputusan ujian ANOVA dalam kajian ini mendapati terdapat perbezaan yang signifikan (p <</p><p>0.05) antara amalan ciri pengajaran dan pembelajaran STEM guru di dalam bilik darjah</p><p>terhadap tahap penguasaan matematik murid Tahun 5. Walau bagaimanapun, dapatan kajian</p><p>juga menunjukkan tahap penguasaan matematik murid sekolah kebangsaan berada pada tahap</p><p>yang baik. Hasil kajian ini membuktikan bahawa guru matematik sekolah kebangsaan masih</p><p>perlu mempertingkatkan pengajaran dan pembelajaran STEM dengan mematuhi saranan oleh</p><p>pihak Kementerian Pendidikan Malaysia. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa</p><p>pengamalan ciri pengajaran dan pembelajaran STEM yang konsisten dalam bilik darjah mampu</p><p>meningkatkan pencapaian murid yang lebih baik dalam matematik. Implikasi kajian ini ialah</p><p>pengamalan ciri pengajaran dan pembelajaran STEM merupakan elemen yang perlu diberi</p><p>perhatian oleh warga pendidik dalam usaha meningkatkan pencapaian murid dalam matematik.</p>