Kesan penggunaan bahan sumber STEM Kimia ke atas kemahiran abad ke-21, minat dan pencapaian murid bagi topik Asid dan Bes

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Bahan Sumber STEM Kimia</p><p>(BSTEM Kimia) ke atas kemahiran abad ke-21, minat terhadap STEM dan pencapaian</p><p>murid bagi topik Asid dan Bes. Kajian ini menggunakan reka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammad Hazril Mohamad Mukhid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10350
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Bahan Sumber STEM Kimia</p><p>(BSTEM Kimia) ke atas kemahiran abad ke-21, minat terhadap STEM dan pencapaian</p><p>murid bagi topik Asid dan Bes. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian eksperimen</p><p>kuasi. Seramai 60 orang murid dipilih secara persampelan rawak berkelompok yang</p><p>kemudianya dibahagikan sama rata kepada kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan.</p><p>Tiga instrumen digunakan iaitu soal selidik kemahiran abad ke-21, soal selidik minat</p><p>terhadap STEM serta ujian pencapaian bagi topik Asid dan Bes. Data dianalisis dengan</p><p>menggunakan ujian-t. Hasil kajian menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan</p><p>(t = -5.36, p < 0.05) dalam skor min kemahiran abad ke-21 bagi ujian pra berbanding</p><p>ujian pasca kumpulan eksperimen. Juga, didapati terdapat peningkatan yang signifikan</p><p>(t = -0.02, p < 0.05) dalam skor min minat pelajar kumpulan eksperimen terhadap</p><p>STEM dalam soal selidik pasca berbanding soal selidik pra. Di samping itu, terdapat</p><p>peningkatan yang signifikan (t = -43.00, p < 0.05) dalam skor min ujian pencapaian</p><p>pasca berbanding ujian pencapaian pra bagi kumpulan eksperimen. Kesimpulannya,</p><p>BSTEM Kimia dapat meningkatkan kemahiran abad ke-21, minat terhadap STEM dan</p><p>pencapaian murid dalam topik Asid dan Bes. Implikasinya, BSTEM Kimia ini boleh</p><p>digunakan sebagai bahan sumber alternatif bagi membantu guru menerapkan</p><p>kemahiran abad ke-21, minat terhadap STEM dan meningkatkan pencapaian murid</p><p>dalam pengajaran kimia.</p>