Penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah. Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan di antara pemupukan ciri-ciri keusahawanan, pengetahuan pelajar, kemahiran pelajar dan sikap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Asikin Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10386
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah. Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan di antara pemupukan ciri-ciri keusahawanan, pengetahuan pelajar, kemahiran pelajar dan sikap pelajar dalam bidang keusahawanan dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah. Kajian ini dijalankan ke atas 150 orang pelajar yang menjadi Ahli Lembaga Koperasi di sepuluh buah sekolah menengah yang terpilih di negeri Kelantan. Satu set soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian dan penganalisisan data dilaksanakan dengan menggunakan perisian Statistic Package for the Social Science (SPSS) versi 16.0. Statistik deskriptif yang digunakan ialah peratusan, kekerapan, min dan sisihan piawai. Sementara statistik inferensi pula ialah ujian-t, ANOVA satu hala, ujian korelasi dan regresi. Berdasarkan dapatan yang diperolehi menerusi analisis deskriptif dan inferensi telah mendapati bahawa tahap ciri-ciri keusahawanan dan penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan adalah berada pada tahap tinggi manakala pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar dalam bidang keusahawanan berada pada tahap sederhana tinggi. Terdapat hubungan yang signifikan di antara pemupukan ciri-ciri keusahawanan, kemahiran pelajar mengenai keusahawanan dan sikap pelajar dalam bidang keusahawanan dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti di koperasi sekolah. Namun dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan pelajar terhadap bidang keusahawanan dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti di koperasi sekolah. Dapatan kajian juga menunjukkan ciri-ciri keusahawanan di kalangan pelajar memberi sumbangan sebanyak 24.2% kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah dan diikuti oleh kemahiran pelajar dalam bidang keusahawanan 12.4%. Pengetahuan pelajar dalam bidang keusahawanan menyumbang 11.4% manakala sikap pelajar dalam bidang keusahawanan tidak menyumbang langsung kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah. Sehubungan dengan itu, beberapa cadangan kepada pihak yang terlibat dikemukakan oleh pengkaji bagi meningkatkan lagi penglibatan pelajar dalam aktiviti keusahawanan di koperasi sekolah.</p>