Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-fakto...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10405 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:104052024-06-11 Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) 2005 Faridah Md Ashiri <p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi</p><p>sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk tinjauan</p><p>sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata</p><p>pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang</p><p>digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang mengemukakan lima gaya</p><p>pembelajaran iaitu Gaya Permukaan, Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya</p><p>Terancang. Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej</p><p>SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding</p><p>Gaya Permukaan, Mendalarn, Terancang dan Gigih Usaha. Hasil analisis inferensi menunjukkan</p><p>pencapaian akademik Prinsip Perakaunan mempunyai perbez.aan dengan Gaya Pembelajaran</p><p>Dorongan. Terdapat perbez.aan yang signifikan di antara Gaya Permukaan dengan lokasi sekolah,</p><p>jenis sekolah, jantina, bangsa dan aliran; Gaya Mendalam dengan loksi sekolah, jenis sekolah,</p><p>jantina dan bangsa; Gaya Dorongan dengan lokasi, jenis sekolah, jantina, bangsa, dan aliran; Gaya</p><p>Gigih Usaha dengan bangsa, aliran dan pencapaian awal Matematik; dan Gaya Terancang dengan bangsa,</p><p>aliran dan pencapaian awal Matematik. lmplikasi yang dapat dijelaskan ialah, terdapat faktor lain</p><p>yang mempengaruhi pencapa1an akademik Prinsip Perakaunan selain faktor gaya pembelajaran</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Faridah Md Ashiri Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi</p><p>sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk tinjauan</p><p>sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata</p><p>pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang</p><p>digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang mengemukakan lima gaya</p><p>pembelajaran iaitu Gaya Permukaan, Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya</p><p>Terancang. Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej</p><p>SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding</p><p>Gaya Permukaan, Mendalarn, Terancang dan Gigih Usaha. Hasil analisis inferensi menunjukkan</p><p>pencapaian akademik Prinsip Perakaunan mempunyai perbez.aan dengan Gaya Pembelajaran</p><p>Dorongan. Terdapat perbez.aan yang signifikan di antara Gaya Permukaan dengan lokasi sekolah,</p><p>jenis sekolah, jantina, bangsa dan aliran; Gaya Mendalam dengan loksi sekolah, jenis sekolah,</p><p>jantina dan bangsa; Gaya Dorongan dengan lokasi, jenis sekolah, jantina, bangsa, dan aliran; Gaya</p><p>Gigih Usaha dengan bangsa, aliran dan pencapaian awal Matematik; dan Gaya Terancang dengan bangsa,</p><p>aliran dan pencapaian awal Matematik. lmplikasi yang dapat dijelaskan ialah, terdapat faktor lain</p><p>yang mempengaruhi pencapa1an akademik Prinsip Perakaunan selain faktor gaya pembelajaran</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Faridah Md Ashiri |
author_facet |
Faridah Md Ashiri |
author_sort |
Faridah Md Ashiri |
title |
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
title_short |
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
title_full |
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
title_fullStr |
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
title_full_unstemmed |
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) |
title_sort |
gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (sasi) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 |
_version_ |
1804890550378168320 |