Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)

<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-fakto...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Faridah Md Ashiri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10405
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:104052024-06-11 Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) 2005 Faridah Md Ashiri <p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi</p><p>sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk tinjauan</p><p>sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata</p><p>pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang</p><p>digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang mengemukakan lima gaya</p><p>pembelajaran iaitu Gaya Permukaan, Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya</p><p>Terancang. Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej</p><p>SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding</p><p>Gaya Permukaan, Mendalarn, Terancang dan Gigih Usaha. Hasil analisis inferensi menunjukkan</p><p>pencapaian akademik Prinsip Perakaunan mempunyai perbez.aan dengan Gaya Pembelajaran</p><p>Dorongan. Terdapat perbez.aan yang signifikan di antara Gaya Permukaan dengan lokasi sekolah,</p><p>jenis sekolah, jantina, bangsa dan aliran; Gaya Mendalam dengan loksi sekolah, jenis sekolah,</p><p>jantina dan bangsa; Gaya Dorongan dengan lokasi, jenis sekolah, jantina, bangsa, dan aliran; Gaya</p><p>Gigih Usaha dengan bangsa, aliran dan pencapaian awal Matematik; dan Gaya Terancang dengan bangsa,</p><p>aliran dan pencapaian awal Matematik. lmplikasi yang dapat dijelaskan ialah, terdapat faktor lain</p><p>yang mempengaruhi pencapa1an akademik Prinsip Perakaunan selain faktor gaya pembelajaran</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Faridah Md Ashiri
Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran</p><p>mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi</p><p>sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk tinjauan</p><p>sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata</p><p>pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang</p><p>digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang mengemukakan lima gaya</p><p>pembelajaran iaitu Gaya Permukaan, Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya</p><p>Terancang. Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej</p><p>SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding</p><p>Gaya Permukaan, Mendalarn, Terancang dan Gigih Usaha. Hasil analisis inferensi menunjukkan</p><p>pencapaian akademik Prinsip Perakaunan mempunyai perbez.aan dengan Gaya Pembelajaran</p><p>Dorongan. Terdapat perbez.aan yang signifikan di antara Gaya Permukaan dengan lokasi sekolah,</p><p>jenis sekolah, jantina, bangsa dan aliran; Gaya Mendalam dengan loksi sekolah, jenis sekolah,</p><p>jantina dan bangsa; Gaya Dorongan dengan lokasi, jenis sekolah, jantina, bangsa, dan aliran; Gaya</p><p>Gigih Usaha dengan bangsa, aliran dan pencapaian awal Matematik; dan Gaya Terancang dengan bangsa,</p><p>aliran dan pencapaian awal Matematik. lmplikasi yang dapat dijelaskan ialah, terdapat faktor lain</p><p>yang mempengaruhi pencapa1an akademik Prinsip Perakaunan selain faktor gaya pembelajaran</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Faridah Md Ashiri
author_facet Faridah Md Ashiri
author_sort Faridah Md Ashiri
title Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
title_short Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
title_full Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
title_fullStr Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
title_full_unstemmed Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
title_sort gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (sasi)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10405
_version_ 1804890550378168320