Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan mengenalpasti bentuk integrasi, faktor penyumbang polarisasi hubungan etnik dan peranan guru tingkatan enam dalam usaha menggalakkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar tingkatan enam rendah di SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak semasa aktivi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kana Gengging
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10408
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10408
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:104082024-06-12 Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak 2014 Kana Gengging <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan mengenalpasti bentuk integrasi, faktor penyumbang polarisasi hubungan etnik dan peranan guru tingkatan enam dalam usaha menggalakkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar tingkatan enam rendah di SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak semasa aktiviti kurikulum, kokurikulum serta kehidupan di asrama. Sampel kajian terdiri daripada 28 orang pelajar tingkatan enam rendah dan 5 orang guru tingkatan enam di sekolah tersebut. Kajian dilakukan secara gabungan kuantitatif dengan kualitatif untuk membuat anal isis deskriptif, Borang soal selidik dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu Bahagian 1 berkait dengan demografi pelajar, Bahagian 2 ialah mengenai bahasa dan identiti. Bahagian 3 tentang pendidikan di sekolah dan Bahagian 4 meliputi kehidupan pelajar dan faktor penyumbang polarisasi etnik. Pengukuran yang digunakan untuk ketiga-tiga pembolehubah adalah skala Likert dengan pembolehubah yang disediakan. Data yang diperolehi hasil dari borang soal selidik dianalisa dengan menggunakan program SPSS berdasarkan statistik deskriptif dai1 statistik inferensi. Peratusan setiap item digunakan untuk menjelaskan tentang fenomena item kajian secara terperinci. Dalam kajian kualitatif iaitu kaedah temu bual digunakan untuk mengenal pasti peranan guru tingkatan 6 dalam menggalakkan perhubungan antara kumpulan etnik pelajar. Terdapat 11 soalan yang akan dikemukan berdasarkan tujuan kajian ini ditranskripkan serta dianalisis guna perisian SPSS (Statistical Package For Social Science) 21.0 for Windows untuk mendapatkan kekerapan dan peratusan dalam bentuk jadual. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya bentuk intergrasi etnik dalam kalangan pelajar lebih kepada bekerjasama, Manakala ibu bapa, guru dan ahli politik memainkan pe-anan penting dalam mengelakkan tahap polarisasi hubungan etnik dalam kaJangan pelajar tingkatan enam. Sementara itu guru berperanan sebagai pembimbing dalam usaha menggalakkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar. Oleh itu, usaha yang berterusan hendaklah dilaksanakan bagi menyuburkan bentuk integrasi etnik ini.</p> 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10408 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10408 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Kana Gengging
Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
description <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan mengenalpasti bentuk integrasi, faktor penyumbang polarisasi hubungan etnik dan peranan guru tingkatan enam dalam usaha menggalakkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar tingkatan enam rendah di SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak semasa aktiviti kurikulum, kokurikulum serta kehidupan di asrama. Sampel kajian terdiri daripada 28 orang pelajar tingkatan enam rendah dan 5 orang guru tingkatan enam di sekolah tersebut. Kajian dilakukan secara gabungan kuantitatif dengan kualitatif untuk membuat anal isis deskriptif, Borang soal selidik dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu Bahagian 1 berkait dengan demografi pelajar, Bahagian 2 ialah mengenai bahasa dan identiti. Bahagian 3 tentang pendidikan di sekolah dan Bahagian 4 meliputi kehidupan pelajar dan faktor penyumbang polarisasi etnik. Pengukuran yang digunakan untuk ketiga-tiga pembolehubah adalah skala Likert dengan pembolehubah yang disediakan. Data yang diperolehi hasil dari borang soal selidik dianalisa dengan menggunakan program SPSS berdasarkan statistik deskriptif dai1 statistik inferensi. Peratusan setiap item digunakan untuk menjelaskan tentang fenomena item kajian secara terperinci. Dalam kajian kualitatif iaitu kaedah temu bual digunakan untuk mengenal pasti peranan guru tingkatan 6 dalam menggalakkan perhubungan antara kumpulan etnik pelajar. Terdapat 11 soalan yang akan dikemukan berdasarkan tujuan kajian ini ditranskripkan serta dianalisis guna perisian SPSS (Statistical Package For Social Science) 21.0 for Windows untuk mendapatkan kekerapan dan peratusan dalam bentuk jadual. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya bentuk intergrasi etnik dalam kalangan pelajar lebih kepada bekerjasama, Manakala ibu bapa, guru dan ahli politik memainkan pe-anan penting dalam mengelakkan tahap polarisasi hubungan etnik dalam kaJangan pelajar tingkatan enam. Sementara itu guru berperanan sebagai pembimbing dalam usaha menggalakkan hubungan etnik dalam kalangan pelajar. Oleh itu, usaha yang berterusan hendaklah dilaksanakan bagi menyuburkan bentuk integrasi etnik ini.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Kana Gengging
author_facet Kana Gengging
author_sort Kana Gengging
title Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
title_short Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
title_full Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
title_fullStr Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
title_full_unstemmed Integrasi etnik dalam kalangan pelajar Tingkatan 6 Rendah SMK Jalan Oya Sibu, Sarawak
title_sort integrasi etnik dalam kalangan pelajar tingkatan 6 rendah smk jalan oya sibu, sarawak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10408
_version_ 1804890551132094464