Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar</p><p>sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli</p><p>siber, apa yang akan be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tan, Lih Shy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10414
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar</p><p>sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli</p><p>siber, apa yang akan berlaku selepas di buli, menyaksikan dan melaporkan serta pandangan pelajar</p><p>terhadap buli siber. Dalam kajian ini terdapat 11 persoalan kajian. Seramai 152 orang pelajar tahun</p><p>enam sekolah rendah yang dipilih dari empat buah sekolah rendah di daerah Larut Matang dan Selama</p><p>secara pensampelan rawak kelompok. Di samping itu, seramai enam pelajar sekolah rendah dipilih</p><p>sebagai sampel dalam sesi temu bual. Statistik deskriptif dijalankan untuk mendapatkan kekerapan,</p><p>peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis latar belakang responden,</p><p>kekerapan penggunaan internet dan tahap kesedaran pelajar terhadap buli siber. Regresi pelbagai</p><p>digunakan untuk menganalisis perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Analisis ANOVA digunakan untuk menganalisis perbezaan antara kesan buli siber mengikut</p><p>kategori iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Analisis ujian-t dijalankan untuk menganalisis</p><p>perbezaan antara kesan buli siber terhadap lokasi kawasan dan jantina. Analisis korelasi Pearson r</p><p>dilakukan untuk menganalisis perhubungan antara buli siber dengan kekerapan penggunaan internet.</p><p>Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Kajian juga mendapati terdapat perbezaan antara kesan buli siber dengan mengikut kategori</p><p>iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kawasan bandar</p><p>dan luar bandar terhadap buli siber. Kajian mendapati tiada perbezaan antara pelajar lelaki dan</p><p>perempuan dalam buli siber ini. Analisis korelasi Pearson r mendapati terdapat perhubungan antara</p><p>kekerapan penggunaan internet dan buli siber. Berdasarkan dapatan kajian didapati kanak-kanak kini</p><p>suka menghibur dan menghabiskan masa lapang dalam dunia siber ini. Keadaan ini akan menjadikan</p><p>mereka dalam kumpulan berisiko tinggi menjadi mangsa buli. Jadi pendekatan preventif yang proaktif,</p><p>pendidikan yang secara menyeluruh dan bersepadu dan kempen kesedaran yang berterusan untuk mencegah</p><p>kejadian buli siber di sekolah. Kajian yang berterusan dijalankan untuk mengenalpasti</p><p>faktor-faktor yang mendorong kejadian buli siber dan pihak berkenaan menganjurkan keberkesanan</p><p>program intervensi mencegah buli siber bagi pelajar-pelajar mahupun ibu bapa.</p><p></p>