Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar</p><p>sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli</p><p>siber, apa yang akan be...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10414 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10414 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:104142024-06-13 Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah 2015 Tan, Lih Shy <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar</p><p>sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli</p><p>siber, apa yang akan berlaku selepas di buli, menyaksikan dan melaporkan serta pandangan pelajar</p><p>terhadap buli siber. Dalam kajian ini terdapat 11 persoalan kajian. Seramai 152 orang pelajar tahun</p><p>enam sekolah rendah yang dipilih dari empat buah sekolah rendah di daerah Larut Matang dan Selama</p><p>secara pensampelan rawak kelompok. Di samping itu, seramai enam pelajar sekolah rendah dipilih</p><p>sebagai sampel dalam sesi temu bual. Statistik deskriptif dijalankan untuk mendapatkan kekerapan,</p><p>peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis latar belakang responden,</p><p>kekerapan penggunaan internet dan tahap kesedaran pelajar terhadap buli siber. Regresi pelbagai</p><p>digunakan untuk menganalisis perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Analisis ANOVA digunakan untuk menganalisis perbezaan antara kesan buli siber mengikut</p><p>kategori iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Analisis ujian-t dijalankan untuk menganalisis</p><p>perbezaan antara kesan buli siber terhadap lokasi kawasan dan jantina. Analisis korelasi Pearson r</p><p>dilakukan untuk menganalisis perhubungan antara buli siber dengan kekerapan penggunaan internet.</p><p>Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Kajian juga mendapati terdapat perbezaan antara kesan buli siber dengan mengikut kategori</p><p>iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kawasan bandar</p><p>dan luar bandar terhadap buli siber. Kajian mendapati tiada perbezaan antara pelajar lelaki dan</p><p>perempuan dalam buli siber ini. Analisis korelasi Pearson r mendapati terdapat perhubungan antara</p><p>kekerapan penggunaan internet dan buli siber. Berdasarkan dapatan kajian didapati kanak-kanak kini</p><p>suka menghibur dan menghabiskan masa lapang dalam dunia siber ini. Keadaan ini akan menjadikan</p><p>mereka dalam kumpulan berisiko tinggi menjadi mangsa buli. Jadi pendekatan preventif yang proaktif,</p><p>pendidikan yang secara menyeluruh dan bersepadu dan kempen kesedaran yang berterusan untuk mencegah</p><p>kejadian buli siber di sekolah. Kajian yang berterusan dijalankan untuk mengenalpasti</p><p>faktor-faktor yang mendorong kejadian buli siber dan pihak berkenaan menganjurkan keberkesanan</p><p>program intervensi mencegah buli siber bagi pelajar-pelajar mahupun ibu bapa.</p><p></p> 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10414 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10414 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Tan, Lih Shy Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar</p><p>sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli</p><p>siber, apa yang akan berlaku selepas di buli, menyaksikan dan melaporkan serta pandangan pelajar</p><p>terhadap buli siber. Dalam kajian ini terdapat 11 persoalan kajian. Seramai 152 orang pelajar tahun</p><p>enam sekolah rendah yang dipilih dari empat buah sekolah rendah di daerah Larut Matang dan Selama</p><p>secara pensampelan rawak kelompok. Di samping itu, seramai enam pelajar sekolah rendah dipilih</p><p>sebagai sampel dalam sesi temu bual. Statistik deskriptif dijalankan untuk mendapatkan kekerapan,</p><p>peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis latar belakang responden,</p><p>kekerapan penggunaan internet dan tahap kesedaran pelajar terhadap buli siber. Regresi pelbagai</p><p>digunakan untuk menganalisis perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Analisis ANOVA digunakan untuk menganalisis perbezaan antara kesan buli siber mengikut</p><p>kategori iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Analisis ujian-t dijalankan untuk menganalisis</p><p>perbezaan antara kesan buli siber terhadap lokasi kawasan dan jantina. Analisis korelasi Pearson r</p><p>dilakukan untuk menganalisis perhubungan antara buli siber dengan kekerapan penggunaan internet.</p><p>Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku</p><p>pelajar. Kajian juga mendapati terdapat perbezaan antara kesan buli siber dengan mengikut kategori</p><p>iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kawasan bandar</p><p>dan luar bandar terhadap buli siber. Kajian mendapati tiada perbezaan antara pelajar lelaki dan</p><p>perempuan dalam buli siber ini. Analisis korelasi Pearson r mendapati terdapat perhubungan antara</p><p>kekerapan penggunaan internet dan buli siber. Berdasarkan dapatan kajian didapati kanak-kanak kini</p><p>suka menghibur dan menghabiskan masa lapang dalam dunia siber ini. Keadaan ini akan menjadikan</p><p>mereka dalam kumpulan berisiko tinggi menjadi mangsa buli. Jadi pendekatan preventif yang proaktif,</p><p>pendidikan yang secara menyeluruh dan bersepadu dan kempen kesedaran yang berterusan untuk mencegah</p><p>kejadian buli siber di sekolah. Kajian yang berterusan dijalankan untuk mengenalpasti</p><p>faktor-faktor yang mendorong kejadian buli siber dan pihak berkenaan menganjurkan keberkesanan</p><p>program intervensi mencegah buli siber bagi pelajar-pelajar mahupun ibu bapa.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Tan, Lih Shy |
author_facet |
Tan, Lih Shy |
author_sort |
Tan, Lih Shy |
title |
Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
title_short |
Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
title_full |
Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
title_fullStr |
Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
title_sort |
kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10414 |
_version_ |
1804890552677695488 |