Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak</p><p>berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri</p><p>daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan</p><p>kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih</p><p>berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah</p><p>menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck</p><p>Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti </p><p>ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi</p><p>nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang</p><p>tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan</p><p>tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai.</p><p></p> |
---|