Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10434 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:104342024-06-19 Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah 2004 Akma Abd. Hamid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak</p><p>berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri</p><p>daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan</p><p>kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih</p><p>berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah</p><p>menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck</p><p>Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti </p><p>ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi</p><p>nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang</p><p>tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan</p><p>tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai.</p><p></p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Akma Abd. Hamid Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
description |
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak</p><p>berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri</p><p>daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan</p><p>kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih</p><p>berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah</p><p>menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck</p><p>Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti </p><p>ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi</p><p>nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang</p><p>tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan</p><p>tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Akma Abd. Hamid |
author_facet |
Akma Abd. Hamid |
author_sort |
Akma Abd. Hamid |
title |
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
title_short |
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
title_full |
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
title_fullStr |
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
title_sort |
hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2004 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 |
_version_ |
1804890555816083456 |