Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Akma Abd. Hamid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10434
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:104342024-06-19 Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah 2004 Akma Abd. Hamid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak</p><p>berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri</p><p>daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan</p><p>kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih</p><p>berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah</p><p>menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck</p><p>Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti </p><p>ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi</p><p>nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang</p><p>tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan</p><p>tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai.</p><p></p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Akma Abd. Hamid
Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
description <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan</p><p>dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia</p><p>juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak</p><p>berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri</p><p>daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan</p><p>kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih</p><p>berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah</p><p>menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck</p><p>Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti </p><p>ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi</p><p>nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang</p><p>tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan</p><p>tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Akma Abd. Hamid
author_facet Akma Abd. Hamid
author_sort Akma Abd. Hamid
title Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
title_short Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
title_full Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
title_fullStr Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
title_sort hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2004
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10434
_version_ 1804890555816083456