Teater tradisional Cupak Gerantang sebagai kaedah alternatif memupuk pendidikan watak pelajar Madrasah Aliyah NW Mercapada
<p>Kajian ini adalah untuk melihat keberkesanan teater tradisional Cupak Gerantang sebagai</p><p>alternatif pendidikan watak di sekolah. Penyelidikan ini dijalankan untuk mencapai objektif</p><p>kajian iaitu: (1) mengenal pasti ta...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10448 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini adalah untuk melihat keberkesanan teater tradisional Cupak Gerantang sebagai</p><p>alternatif pendidikan watak di sekolah. Penyelidikan ini dijalankan untuk mencapai objektif</p><p>kajian iaitu: (1) mengenal pasti tahap-tahap pendidikan watak pelajar di Madrasah Aliyah NW</p><p>Mercapada, (2) meneroka nilai pendidikan watak di Teater Tradisional Cupak Gerantang bagi</p><p>mengatasi masalah tersebut. pendidikan watak pelajar bermasalah di Madrasah Aliyah NW</p><p>Mercapada, dan (3) mengaplikasikan teater tradisional Cupak Gerantang sebagai kaedah</p><p>alternatif membentuk pendidikan watak pelajar Madrasah Aliyah NW Mercapada. Ini adalah</p><p>penyelidikan kualitatif. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah pengkaji memasuki</p><p>persekitaran subjek kajian serta memerhati, temubual dan mendokumentasikan apa yang berlaku.</p><p>Penyelidikan ini menggunakan teori keperluan Abraham Maslow. Berasaskan kajian dijumpa</p><p>dapatan bahawa teater tradisional Cupak Gerantang boleh menjadi alternative bagi pendidikan</p><p>watak kerana mengandungi unsur-unsur pendidikan watak yang boleh dijadikan medium</p><p>pendidikan dalam sekolah. Selain itu, kaedah latihan teater juga mampu menjadikan pelajar lebih</p><p>berminat berbanding belajar di dalam kelas. Perlu dilakukan kajian yang lebih lanjut dengan</p><p>menggunakan media teater tradisional yang lain kerana teater tradisional Cupak Gerantang boleh</p><p>dijadikan alternatif pendidikan watak, dan juga kesenian tradisional di persekitaran sekolah</p><p>sudah biasa di kalangan pelajar. Segala elemen yang berkaitan dengan seni teater tradisional</p><p>Cupak Gerantang khususnya masyarakat Sasak diharapkan dapat menghidupkan seni ini dalam</p><p>apa jua bentuk yang lebih menarik minat generasi seterusnya seni ini agar nilai-nilai yang</p><p>terkandung dalam seni ini dapat dikekalkan secara berterusan.</p> |
---|