Hubungan kepimpinan transformasi pengetua dengan kepimpinan guru Sekolah Amanah Negeri Selangor

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan kepimpinan transformasi pengetua</p><p>dengan kepimpinan guru Sekolah Amanah di negeri Selangor. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini....

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Nur Zabreena Zabir
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2023
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10450
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan kepimpinan transformasi pengetua</p><p>dengan kepimpinan guru Sekolah Amanah di negeri Selangor. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian yang dipilih</p><p>adalah seramai 205 orang guru sekolah menengah dari 404 orang guru sekolah</p><p>menengah Sekolah Amanah dari seluruh negeri Selangor. Kajian pengumpulan data</p><p>bagi kajian ini adalah dengan menggunakan soal selidik. Instrumen kajian ini telah</p><p>diadaptasi daripada Multi Factor Leadership Questionnaire (MLQ) dan Teacher</p><p>Leadership Inventory (TLI). Hasil dapatan kajian menunjukkan tahap kepimpinan</p><p>transformasi pengetua (min = 3.35) dan tahap kepimpinan guru (min = 3.33) berada di</p><p>tahap sederhana. Analisis ANOVA sehala menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara</p><p>faktor tempoh perkhidmatan guru: (F = 1.54, p = 0.19) terhadap tahap kepimpinan guru</p><p>Sekolah Amanah. Analisis korelasi Pearson menunjukkan hubungan signifikan yang</p><p>positif antara kedua-dua pemboleh ubah ( r = 0.65, p < 0.05). Kesimpulannya,</p><p>kepimpinan transformasi pengetua terbukti mempunyai hubungan dengan kepimpinan</p><p>guru Sekolah Amanah. Implikasi kajian memberi kesedaran kepada pihak</p><p>berkepentingan bahawa pemimpin sekolah perlu memperkasakan gaya kepimpinan</p><p>transformasi agar kualiti kepimpinan guru dapat dipertingkatkan.</p>