Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6

<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rusuhaiza Sulaiman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2009
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10468
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:104682024-06-21 Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 2009 Rusuhaiza Sulaiman LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah sekolah yang dipilih di Ipoh, Perak. Instrumen yang digunakan</p><p>untuk mengumpul data tentang kefahaman bacaan ialah satu skala yang diubahsuai dan diterjemah</p><p>daripada McLain, Gridley, dan McIntosh (1991) yang dinamakan Indeks Kesedaran Bacaan untuk</p><p>mengumpul data tentang prestasi kefahaman yang terdiri daripada satu ujian pemahaman dalam</p><p>bentuk subjektif yang terdiri daripada 1O petikan pemahaman. Instrumen untuk mengumpul data</p><p>tentang pencapaian bahasa Melayu adalah terdiri daripada satu Penilaian Kendalian Sekolah Rendah</p><p>Penggal 2 (2008). Satu soal selidik juga digunakan untuk mengumpulkan data tentang latar belakang</p><p>subjek. Kajian ini juga dianalisa menggunakan perisian "Statistical Package For Sosial Science"</p><p>atau "Pakej Statistik Untuk Sains Sosial" (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian yang utama menunjukkan</p><p>bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan yang melibatkan kefahaman</p><p>bacaan dengan skor ujian kefahaman. Selain itu, terdapat korelasi pada tahap yang baik</p><p>antara skor ujian kefahaman dengan pencapaian bahasa Melayu. Dapatan juga menunjukkan tidak</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan dengan faktor jantina, bangsa,</p><p>kemahiran bahasa, dan pencapaian bahasa Melayu dalam peperiksaan di sekolah.</p><p></p> 2009 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Rusuhaiza Sulaiman
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
description <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah sekolah yang dipilih di Ipoh, Perak. Instrumen yang digunakan</p><p>untuk mengumpul data tentang kefahaman bacaan ialah satu skala yang diubahsuai dan diterjemah</p><p>daripada McLain, Gridley, dan McIntosh (1991) yang dinamakan Indeks Kesedaran Bacaan untuk</p><p>mengumpul data tentang prestasi kefahaman yang terdiri daripada satu ujian pemahaman dalam</p><p>bentuk subjektif yang terdiri daripada 1O petikan pemahaman. Instrumen untuk mengumpul data</p><p>tentang pencapaian bahasa Melayu adalah terdiri daripada satu Penilaian Kendalian Sekolah Rendah</p><p>Penggal 2 (2008). Satu soal selidik juga digunakan untuk mengumpulkan data tentang latar belakang</p><p>subjek. Kajian ini juga dianalisa menggunakan perisian "Statistical Package For Sosial Science"</p><p>atau "Pakej Statistik Untuk Sains Sosial" (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian yang utama menunjukkan</p><p>bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan yang melibatkan kefahaman</p><p>bacaan dengan skor ujian kefahaman. Selain itu, terdapat korelasi pada tahap yang baik</p><p>antara skor ujian kefahaman dengan pencapaian bahasa Melayu. Dapatan juga menunjukkan tidak</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan dengan faktor jantina, bangsa,</p><p>kemahiran bahasa, dan pencapaian bahasa Melayu dalam peperiksaan di sekolah.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Rusuhaiza Sulaiman
author_facet Rusuhaiza Sulaiman
author_sort Rusuhaiza Sulaiman
title Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
title_short Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
title_full Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
title_fullStr Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
title_full_unstemmed Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
title_sort hubungan kefahaman bacaan program nilam dengan prestasi pencapaian bahasa melayu pelajar tahun 6
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2009
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468
_version_ 1804890558250876928