Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10468 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:104682024-06-21 Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 2009 Rusuhaiza Sulaiman LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah sekolah yang dipilih di Ipoh, Perak. Instrumen yang digunakan</p><p>untuk mengumpul data tentang kefahaman bacaan ialah satu skala yang diubahsuai dan diterjemah</p><p>daripada McLain, Gridley, dan McIntosh (1991) yang dinamakan Indeks Kesedaran Bacaan untuk</p><p>mengumpul data tentang prestasi kefahaman yang terdiri daripada satu ujian pemahaman dalam</p><p>bentuk subjektif yang terdiri daripada 1O petikan pemahaman. Instrumen untuk mengumpul data</p><p>tentang pencapaian bahasa Melayu adalah terdiri daripada satu Penilaian Kendalian Sekolah Rendah</p><p>Penggal 2 (2008). Satu soal selidik juga digunakan untuk mengumpulkan data tentang latar belakang</p><p>subjek. Kajian ini juga dianalisa menggunakan perisian "Statistical Package For Sosial Science"</p><p>atau "Pakej Statistik Untuk Sains Sosial" (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian yang utama menunjukkan</p><p>bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan yang melibatkan kefahaman</p><p>bacaan dengan skor ujian kefahaman. Selain itu, terdapat korelasi pada tahap yang baik</p><p>antara skor ujian kefahaman dengan pencapaian bahasa Melayu. Dapatan juga menunjukkan tidak</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan dengan faktor jantina, bangsa,</p><p>kemahiran bahasa, dan pencapaian bahasa Melayu dalam peperiksaan di sekolah.</p><p></p> 2009 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Rusuhaiza Sulaiman Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan</p><p>prestasi pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan subjek kajian. Subjek kajian terdiri daripada 165</p><p>orang pelajar tahun 6 dari sebuah sekolah yang dipilih di Ipoh, Perak. Instrumen yang digunakan</p><p>untuk mengumpul data tentang kefahaman bacaan ialah satu skala yang diubahsuai dan diterjemah</p><p>daripada McLain, Gridley, dan McIntosh (1991) yang dinamakan Indeks Kesedaran Bacaan untuk</p><p>mengumpul data tentang prestasi kefahaman yang terdiri daripada satu ujian pemahaman dalam</p><p>bentuk subjektif yang terdiri daripada 1O petikan pemahaman. Instrumen untuk mengumpul data</p><p>tentang pencapaian bahasa Melayu adalah terdiri daripada satu Penilaian Kendalian Sekolah Rendah</p><p>Penggal 2 (2008). Satu soal selidik juga digunakan untuk mengumpulkan data tentang latar belakang</p><p>subjek. Kajian ini juga dianalisa menggunakan perisian "Statistical Package For Sosial Science"</p><p>atau "Pakej Statistik Untuk Sains Sosial" (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian yang utama menunjukkan</p><p>bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan yang melibatkan kefahaman</p><p>bacaan dengan skor ujian kefahaman. Selain itu, terdapat korelasi pada tahap yang baik</p><p>antara skor ujian kefahaman dengan pencapaian bahasa Melayu. Dapatan juga menunjukkan tidak</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara Indeks Kesedaran Bacaan dengan faktor jantina, bangsa,</p><p>kemahiran bahasa, dan pencapaian bahasa Melayu dalam peperiksaan di sekolah.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Rusuhaiza Sulaiman |
author_facet |
Rusuhaiza Sulaiman |
author_sort |
Rusuhaiza Sulaiman |
title |
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
title_short |
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
title_full |
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
title_fullStr |
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
title_full_unstemmed |
Hubungan kefahaman bacaan program NILAM dengan prestasi pencapaian bahasa Melayu pelajar tahun 6 |
title_sort |
hubungan kefahaman bacaan program nilam dengan prestasi pencapaian bahasa melayu pelajar tahun 6 |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2009 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10468 |
_version_ |
1804890558250876928 |