Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Seni Visual melalui Kit BAHtra

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan penggunaan ABBM dalam</p><p>kalangan Guru PSV Tingkatan 1 bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Seni</p><p>Visual (BSV), mereka bentuk sebuah kit pembelajaran yang sesuai bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rozaiman Mohd Noor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10532
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan penggunaan ABBM dalam</p><p>kalangan Guru PSV Tingkatan 1 bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Seni</p><p>Visual (BSV), mereka bentuk sebuah kit pembelajaran yang sesuai bagi pengajaran</p><p>dan pembelajaran BSV serta menentusahkan kebolehgunaan Kit BAHtra bagi</p><p>pengajaran dan pembelajaran BSV. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan</p><p>menggunakan reka bentuk kajian kes yang merangkumi analisis kandungan dan temu</p><p>bual. Kajian ini mengaplikasikan reka bentuk model ADDIE dalam proses pembinaan</p><p>kit pembelajaran yang melibatkan lima fasa utama iaitu Analisis, Reka Bentuk,</p><p>Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Seramai tujuh orang responden dalam</p><p>kalangan Guru PSV Tingkatan 1 telah terlibat dalam Fasa Analisis, manakala tiga</p><p>orang pakar bagi Fasa Reka Bentuk dan Fasa Pembangunan. Bagi Fasa Pelaksanaan</p><p>pula, seramai sepuluh orang responden dalam kalangan Guru PSV Tingkatan 1 dari</p><p>daerah Kota Bharu dan Gua Musang telah ditemu bual bagi menentusahkan</p><p>kebolehgunaan Kit BAHtra ini. Hasil kajian menunjukkan majoriti responden masih</p><p>lagi menggunakan ABBM yang menjurus kepada buku teks, modul dan bahan maujud</p><p>dalam pengajaran BSV dan analisis menunjukkan bahawa terdapat keperluan</p><p>pembangunan sebuah kit pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran BSV ini.</p><p>Oleh itu, satu kit pembelajaran telah dibina berdasarkan analisis keperluan dan</p><p>pendapat pakar. Hasil kajian menunjukkan Kit BAHtra yang berasaskan inovasi</p><p>permainan tradisional ini mendapat respon yang sangat positif daripada responden.</p><p>Responden bersetuju bahawa kit ini boleh digunakan untuk mewujudkan PdP yang</p><p>menyeronokkan dalam pengajaran dan pembelajaran BSV di samping</p><p>mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka. Kesimpulannya, pembangunan Kit</p><p>BAHtra ini adalah relevan diguna pakai bagi pengajaran dan pembelajaran BSV dan</p><p>merupakan nilai tambah serta inovasi dalam penghasilan ABBM bagi subjek PSV.</p><p>Implikasi kajian ini diharapkan dapat membantu guru-guru PSV untuk menjalankan</p><p>sesi Pengajaran Abad ke-21 seperti yang disarankan oleh KPM dalam PPPM (2013-</p><p>2025) serta membugarkan kembali permainan tradisional kepada generasi masa kini.</p>