Peranan guru dalam interaksi yang sensitif dan responsif terhadap kanak-kanak di tadika
<p>Kajian ini bertujuan untuk meneliti peranan guru dalam interaksi yang sensitif dan</p><p>responsif terhadap kanak-kanak di TADIKA swasta Negeri Kedah. Kajian ini juga</p><p>meneliti perbezaan bentuk interaksi antara guru dengan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10548 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk meneliti peranan guru dalam interaksi yang sensitif dan</p><p>responsif terhadap kanak-kanak di TADIKA swasta Negeri Kedah. Kajian ini juga</p><p>meneliti perbezaan bentuk interaksi antara guru dengan kanak-kanak dan juga untuk</p><p>mengkaji inisiatif aktiviti yang dilakukan oleh guru untuk menggalakkan kanak-kanak</p><p>berinteraksi. Kajian gabungan digunakan dalam kajian ini. Kajian kualitatif melibatkan</p><p>analisis tematik berdasarkan Miles dan Huberman. Sampel kajian seramai tiga orang</p><p>peserta yang terdiri daripada guru tadika swasta. Kajian kuantitatif pula</p><p>menggunakan kaedah kajian tinjauan yang terdiri daripada 63 orang peserta kajian</p><p>juga terdiri daripada guru TADIKA swasta. Instrumen yang digunakan ialah borang</p><p>soal selidik yang terdiri daripada 25 item ini dibina berdasarkan dapatan tema</p><p>daripada kajian temubual. Nilai kebolehpercayaan untuk instrumen kajian mendapati</p><p>nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach yang tinggi (=0.87). Keputusan Ujian</p><p>Kenormalan data soal selidik pada bacaan skewness (-0.24) dan kurtosis (-0.80)</p><p>yang menunjukkan data bertaburan normal. Analisis deskriptif menerangkan</p><p>frekuensi bentuk interaksi dan inisiatif yang dilakukan oleh guru, analisis inferensi</p><p>melibatkan analisis ANOVA bagi menunjukkan perbezaan interaksi guru mengikut</p><p>tahap pendidikan guru iaitu SPM, Diploma atau Ijazah. Analisis ANOVA</p><p>menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan (P=0.37>0.05) antara tahap</p><p>pendidikan guru dengan amalan interaksi guru di TADIKA. Dapatan kajian temubual</p><p>pula menunjukkan terdapat tema eye contact, morning talk, ekspresi muka,</p><p>penggunaan bahasa mudah, sentuhan dan pujian. Dikukuhkan lagi dengan data</p><p>kuantitatif iaitu kekerapan (f): penggunaan bahasa mudah (f=57), pujian (f=56) dan</p><p>morning talk (f=51). Tema aktiviti berkumpulan (f=52) dan pergerakan kreatif (f=50)</p><p>pula merupakan dapatan dari inisiatif aktiviti guru jalankan bersama kanak-kanak.</p><p>Kesimpulannya, amalan interaksi yang diamalkan oleh guru seperti penggunaan</p><p>bahasa mudah, pujian, eye contact, sentuhan dan morning talk dapat mewujudkan</p><p>interaksi yang sensitif dan responsif terhadap kanak-kanak di tadika. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan peranan guru dalam pengamalan interaksi yang sensitif dan responsif</p><p>oleh guru dapat mewujudkan pelbagai kaedah untuk menggalakkan kanak-kanak</p><p>berinteraksi.</p> |
---|