Aplikasi Pembelajaran Berasaskan Projek melalui kaedah penilaian Pendidikan Berasaskan Hasil bagi topik \'Ekosistem Terancam\'

<p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah</p><p>Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nitce Isa Medina Machmudi Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10550
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah</p><p>Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata pelajaran Biologi bagi topik Ekosistem</p><p>Terancam. Kesan PBP bagi pencapaian akademik (domain kognitif), kemahiran sosial (domain afektif)</p><p>dan kemahiran manipulatif (domain psikomotor) serta perkaitannya dengan gaya pembelajaran turut</p><p>dikaji. Subjek kajian yang disampel secara bertujuan melibatkan 60 orang murid perempuan daripada</p><p>dua buah kelas Tingkatan 4 aliran sains yang mengambil mata pelajaran Biologi di sebuah sekolah</p><p>bestari di Selangor. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Tiga jenis instrumen</p><p>kajian telah digunakan; ujian pencapaian, rubrik dan soal selidik. Hasil kajian mendapati PBP</p><p>memberikan kesan tidak signifikan terhadap pencapaian akademik dan kemahiran manipulatif subjek,</p><p>tetapi signifikan untuk kemahiran sosial [U(n =30, n=30)=241.50, p>.05]. Nilai min pangkatan</p><p>subjek kumpulan PBP (37.45) mengatasi nilai min pangkatan kumpulan PT (23.55) menunjukkan bahawa</p><p>kumpulan subjek PBP dalam populasi kajian mempunyai tahap kemahiran sosial yang lebih tinggi</p><p>berbanding subjek kumpulan kaedah PT. Penilaian secara kaedah PBH dalam kalangan subjek PBP</p><p>menunjukkan pencapaian yang setara penguasaan topik Ekosistem Terancam berbanding PT</p><p>menunjukkan pada nilai t (58) = 1.39, p>.05. Walau bagaimanapun didapati penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH meningkatkan pencapaian subjek PBP berbanding penilaian secara tradisional subjek</p><p>yang sama dengan nilai t (29) = 7.85, p<.05. Justeru, pendekatan PBP dengan penilaian mengikut</p><p>kaedah PBH sesuai diaplikasikan untuk meningkatkan kemahiran sosial murid dan strategi pengajaran</p><p>dan pembelajaran. Implikasi kajian menunjukkan sekiranya PBP mengikut penilaian PBH dijalankan ia</p><p>juga selari dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang sedang diimplementasikan di Malaysia.</p><p>Malahan dalam jangka masa panjang usaha ini akan dapat merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara.</p><p></p>