Pembangunan blog sebagai platform penulisan karangan oleh pelajar-pelajar bukan melayu

<p>Kemunculan teknologi Web 2.0 telah mengubah corak penggunaan internet.</p><p>Tanpa perlu pengetahuan dan kemahiran teknikal, sesiapa sahaja yang mempunyai akses internet boleh</p><p>menyampaikan pandangan mereka dalam web. Satu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee, Hooi Ching
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10554
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kemunculan teknologi Web 2.0 telah mengubah corak penggunaan internet.</p><p>Tanpa perlu pengetahuan dan kemahiran teknikal, sesiapa sahaja yang mempunyai akses internet boleh</p><p>menyampaikan pandangan mereka dalam web. Satu aplikasi popular teknologi Web 2.0 ialah blog dan</p><p>ciri asas blog adalah untuk penulisan. Di Barat, banyak kajian telah dijalankan tentang penggunaan</p><p>blog dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keberkesanan penggunaan blog dalam proses</p><p>pengajaran dan pembelajaran di Malaysia terutamanya dalam bidang penulisan karangan Bahasa Melayu</p><p>tidak lagi diterokai. Oleh sebab itu, kajian ini bertujuan menggunakan model ADDIE dalam</p><p>membangunkan blog sebagai platform untuk penulisan karangan Bahasa Melayu dan meninjau persepsi</p><p>pelajar tentang penulisan karangan dan penggunaan blog dalam penulisan serta menguji</p><p>keberkesanannya. Kajian ini berbentuk kajian kuasi eksperimental dengan sampel kajian terdiri</p><p>daripada 84 orang pelajar bukan Melayu. Instrumen kajian ialah borang soal selidik dan set ujian</p><p>penulisan karangan. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan persepsi pelajar-pelajar</p><p>tentang penulisan karangan dari aspek kemahiran bahasa, masalah penulisan dan pendapat tentang</p><p>penulisan, tetapi persepsi pelajar-pelajar tentang kepentingan penulisan karangan tidak banyak</p><p>berbeza sebelum dan selepas kajian. Ujian-t untuk dua kumpulan sampel tidak bersandaran</p><p>(Independent Samples Test) mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian</p><p>markah karangan pelajar dan kemahiran menulis selepas penggunaan blog dalam penulisan. Min markah</p><p>karangan bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi secara signifikan (p<0.05) dibandingkan</p><p>dengan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan blog mampu meningkatkan</p><p>pencapaian markah karangan dan kemahiran menulis pelajar. Oleh itu, pembangunan blog sebagai</p><p>platform penulisan karangan pelajar wajar diintegrasikan oleh guru-guru dalam proses</p><p>pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan di sekolah.</p><p></p>