Pembangunan dan pengujian perisian \'edutaiment\' interaktif : kemahiran proses sains asas awal kanak-kanak

<p>Teknologi multimedia merupakan satu paradigma baru dalam pengajaran dan pembelajaran.</p><p>Antara teknologi multimedia yang amat popular ialah pembangunan perisian kursus.Guru bertindak</p><p>sebagai fasilitator manakala pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fadhlina Mohd Razali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10558
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Teknologi multimedia merupakan satu paradigma baru dalam pengajaran dan pembelajaran.</p><p>Antara teknologi multimedia yang amat popular ialah pembangunan perisian kursus.Guru bertindak</p><p>sebagai fasilitator manakala pelajar membina maklumat berasaskan pengetahuan sedia ada mereka.</p><p>Suasana pembelajaran menjadi lebih menarik kerana adanya gabungan elemen-elemen multimedia seperti</p><p>teks, grafik, audio dan animasi serta elemen interaktif yang membolehkan pelajar berkomunikasi</p><p>secara dua hala dengan perisian. Pengajaran dan pembelajaran yang baik di peringkat pra-sekolah</p><p>pula akan menjadi asas kepada kejayaan di sekolah. Antara kaedah pengajaran dan</p><p>pembelajaran yang diminati oleh kanak-kanak ialah penceritaan. Cerita merupakan satu blok</p><p>pengetahuan serta asas memori dan pembelajaran. Cerita mengandungi nilai-nilai kebijaksanaan,</p><p>kepercayaan dan moral. Sebagai peralatan pembelajaran, penceritaan dapat menggalakkan kanak-kanak</p><p>untuk mengembangkan intektual serta meningkatkan keupayaan untuk berkomunikasi secara lebih jelas</p><p>dan teratur. Ini dapat menyokong kehidupan seharian seseorang itu. Penceritaan juga menggalakkan</p><p>kanak-kanak untuk menggunakan imaginasi mereka. Imaginasi dapat membantu kanak-kanak untuk</p><p>melahirkan idea baru dan bernas. Penceritaan juga merupakan cara terbaik untuk membimbing</p><p>kanak-kanak dalam membentuk nilai-nilai peribadi yang mulia. Melihat kepada kepentingan kedua-dua</p><p>elemen ini maka sebuah perisian kursus penceritaan dibangunkan demi untuk memantapkan lagi proses</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana perisian kursus penceritaan mampu menarik minat kanak-kanak</p><p>untuk belajar. Kajian ini menggunakan konsep edutainment interaktif. Tajuk kajian yang dipilih</p><p>ialah Pembangunan dan Pengujianan Perisian 'Edutainment' Interaktif : Kemahiran Sains Asas Awal</p><p>Kanak-kanak. Unsur sains turut dimasukkan memandangkan ia merupakan salah satu cabang ilmu yang</p><p>sangat penting pada masa kini. Pengguna sasaran kajian ini ialah kanak-kanak berusia 4 hingga 6</p><p>tahun. Kajian ini juga diharapkan dapat membantu pembangun perisian, guru dan ibubapa. Rekabentuk</p><p>kajian yang dilaksanakan ialah rekabentuk kajian tinjauan. Ia menggunakan teori pembelajaran yang</p><p>disarankan oleh Jean Piaget iaitu teori konstruktivisme kognitif. Rekabentuk instruksional yang</p><p>digunakan pula adalah merujuk kepada model ADDIE. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>kanak-kanak dapat belajar sambil berhibur melalui modul-modul yang terdapat di dalam perisian</p><p>dengan nilai min sebanyak 3.26. Modul-modul tersebut ialah modul mendengar cerita, modul belajar</p><p>membaca, modul mengenal objek dan modul menguji minda. Kanak-kanak dapat memahami dan mengingati</p><p>setiap topik dengan lebih baik dan berkesan. Perisian ini juga telah dapat memperkenalkan kemahiran</p><p>proses sains asas lebih awal kepada kanak-kanak melalui cerita yang dipersembahkan dalam perisian</p><p>ini. Nilai min sebanyak 3.81 bagi paparan grafik dan animasi serta kesan bunyi dan narasi juga</p><p>menunjukkan bahawa perisian ini turut membantu kanak-kanak untuk belajar dengan cara</p><p>yang berbeza .</p><p></p>