Pelaksanaan program dakwah di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Johor Darul Tazim

<p>Transisi Sekolah Agama Rakyat (SAR) kepada Sekolah Agama Bantuan Kerajaan</p><p>(SABK) telah memberikan kesan terhadap pelaksanaan dakwah di Sekolah. Kajian ini</p><p>bertujuan untuk mengenal pasti konsep dakwah di institusi pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arbaenah Masud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10568
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Transisi Sekolah Agama Rakyat (SAR) kepada Sekolah Agama Bantuan Kerajaan</p><p>(SABK) telah memberikan kesan terhadap pelaksanaan dakwah di Sekolah. Kajian ini</p><p>bertujuan untuk mengenal pasti konsep dakwah di institusi pendidikan, mengenal</p><p>pasti pelaksanaan program dakwak, bahan-bahan dakwah dan menganalisis</p><p>penerimaan program dakwah dalam kalangan pelajar Sekolah Agama Bantuan</p><p>Kerajaan (SABK) Negeri Johor. Kajian ini menggunakan reka bentuk gabungan</p><p>kualitatif dan kuantitatif. Bagi pengumpulan data kualitatif, enam orang responden</p><p>telah dipilih dalam kalangan pentadbir SABK di daerah secara kaedah persampelan</p><p>bertujuan (purposive sampling). Data yang telah dikumpul dianalisis secara tematik</p><p>dan deskriptif. Manakala pengumpulan data kuantitatif, seramai 400 orang responden</p><p>dalam kalangan pelajar tingkatan empat di SABK negeri Johor telah dipilih dengan</p><p>kaedah persampelan rawak mudah.Data yang dikumpul, telah dianalisis dengan</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for Social Science Version 23 (SPSS Ver</p><p>23). Hasil kajian mendapati konsep dakwah melalui institusi pendidikan merupakan</p><p>usahamembawa dan membina manusia kepada Islam dengan mendidik mentaati</p><p>perintah Allah. Ia bertepatan dengan matlamat penubuhan SABK. Kajian ini juga</p><p>mendapati pelaksanaan program dakwah di SABK berasaskan aspek akidah, ibadah</p><p>dan akhlak.Ia dilaksanakan mengikut amalan semasa bersetatus SAR sebelum ini, dan</p><p>menggabung jalinkan program dakwah yang telah diarahkan oleh Bahagian</p><p>Pendidikan Islam (BPI), Kementerian Pendidikan Malaysia(KPM). Dapatan kajian ini</p><p>menunjukkan bahan-bahan dakwah yang digunakan di SABK adalah bahan bercetak</p><p>dan bahan dari media baharu. Ini bersesuaian dengan perkembangan bahan dakwah</p><p>moden masa kini. Kajian ini juga mendapati nilai purata min bagi penerimaan</p><p>responden terhadap program dakwah daripada aspek akidah di tahap tinggi</p><p>(min=4.68), ibadah (min=4.56), dan akhlak (min= 4.64). Implikasi kajian</p><p>menunjukkan, pelaksanaan program dakwah di SABK, keperluan memahami falsafah</p><p>dakwah di sekolah yang lebih jelas. Ia memerlukan Latihan, pengurusa dan bahan</p><p>yang lebih sistematik dalam pembangunan pendidikan yang holistic di SABK.</p>