Kesan kaedah multimedia terhadap pembelajaran subjek Geografi dalam kalangan pelajar menengah rendah di Kinta Utara

<p>Kajian ini bertujuan meneliti kesan kaedah multimedia terhadap pembelajaran</p><p>subjek geografi dalam kalangan pelajar menengah rendah di Kinta Utara.</p><p>Fokus penelitian tertumpu kepada tiga pemboleh ubah kajian iaitu lit...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yugesvaran Marimuthu
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10575
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan meneliti kesan kaedah multimedia terhadap pembelajaran</p><p>subjek geografi dalam kalangan pelajar menengah rendah di Kinta Utara.</p><p>Fokus penelitian tertumpu kepada tiga pemboleh ubah kajian iaitu literasi</p><p>pelajar terhadap bahan multimedia, kesan penggunaan kaedah multimedia</p><p>dalam subjek Geografi dan respon pelajar terhadap penggunaan kaedah</p><p>multimedia dalam proses pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif. Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpul data primer.</p><p>Pemilihan responden menggunakan teknik pensampelan rawak mudah yang</p><p>melibatkan 370 orang pelajar tingkatan satu daripada 42 sekolah di daerah</p><p>Kinta Utara. Proses pengumpulan data dilaksanakan secara atas talian iaitu</p><p>melalui Googleform dan dihantar ke Google Drive. Analisis deskriptif dalam</p><p>bentuk peratusan, min, mod dan statistik infrensi t-test bebas digunakan dalam</p><p>kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan 97% responden mempunyai literasi</p><p>berkaitan kaedah multimedia dengan menyatakan komponen multimedia</p><p>dengan tepat. Seterusnya 94.7% responden menyatakan bahawa kefahaman</p><p>terhadap kandungan subjek Geografi meningkat hasil penggunaan bahan</p><p>multimedia. Sebanyak 94.8% responden menyatakan bahawa penggunaan</p><p>multimedia memberi gambaran realistik tentang konsep-konsep Geografi.</p><p>Seterusnya, ujian-t bebas menunjukkan terdapat perbezaan signifikan kesan</p><p>multimedia terhadap penglibatan pelajar berdasarkan lokasi dengan nilai</p><p>signifikan levene bersamaan 0.001 lebih kecil daripada 0.05. Manakala kesan</p><p>penggunaan multimedia terhadap penglibatan dan kefahaman pelajar tidak</p><p>menunjukkan perbezaan yang signifikan berdasarkan faktor jantina dan lokasi</p><p>sekolah kerana nilai signifikan levene bersamaan 0.92 lebih besar daripada</p><p>0.05. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah</p><p>multimedia dalam pembelajaran subjek Geografi memberi impak positif</p><p>daripada aspek menarik minat pelajar, meningkatkan kemahiran ICT, minat</p><p>murid terhadap proses PdP dan juga penglibatan secara langsung dalam proses</p><p>PdP. Implikasi kajian ini secara langsung dapat dijadikan sebagai panduan</p><p>kepada para guru dalam merancang strategi pengajaran dan pembelajaran</p><p>Geografi berasaskan multimedia yang menarik dan menyeronokkan. Pada</p><p>masa yang sama, kajian ini dapat memberi gambaran tentang bentuk-bentuk</p><p>perkakasan dan perisian multimedia yang diperlukan bagi melaksanakan</p><p>kaedah multimedia secara menyeluruh dalam PdP.</p>