Teknik pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral tingkatan 2 di luar Bilik Darjah

<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat keberhasilan aktiviti pelajar Pendidikan Moral luar</p><p>Bilik Darjah. Objektif kajian pertama adalah menganalisis Teknik Pembelajaran Luar</p><p>Bilik Darjah yang berkesan. Objektif kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sa\'adatul Farhana Yahya
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10588
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat keberhasilan aktiviti pelajar Pendidikan Moral luar</p><p>Bilik Darjah. Objektif kajian pertama adalah menganalisis Teknik Pembelajaran Luar</p><p>Bilik Darjah yang berkesan. Objektif kajian kedua ialah menjelaskan faktor mendorong</p><p>Pembelajaran Luar Bilik Darjah. Objektif kajian ketiga ialah Menilai teknik</p><p>pembelajaran yang paling berkesan dalam memupuk pengetahuan, perasaan dan</p><p>perlakuan pelajar di luar bilik darjah. Metodologi kajian menggunakan kaedah temu</p><p>bual tehadap enam orang responden yang telah menjalani aktiviti pengajaran dan</p><p>pembelajaran di luar Bilik Darjah. Analisis data dibuat secara kualitatif berdasarkan</p><p>jawapan yang diberikan oleh responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>pengajaran dan pembelajaran di luar Bilik Darjah dapat meningkatkan minat, sikap dan</p><p>kefahaman yang tinggi dalam diri pelajar Pendidikan Moral di sekolah. Kebanyakkan</p><p>guru dapat membimbing pelajar berfikir dan menguasai ilmu pengetahuan melalui</p><p>pengalaman kontekstual, mengembangkan kemahiran mengumpul, memproses, dan</p><p>menganalisis data serta maklumat malah dapat menerapkan nilai-nilai murni.</p>