Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah

<p>Kajian ini dijalankan dalam bentuk kuasi eksperimental bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan perisian multimedia sebagai alat bantu mengajar. Penggunaan perisian multimedia dibandingkan dengan pengajaran tradisional yang menggunakan kad gambar, kad perkataan atau sebagainy...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hani Meryleina Ahmad Mustafa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10589
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10589
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:105892024-07-10 Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah 2004 Hani Meryleina Ahmad Mustafa <p>Kajian ini dijalankan dalam bentuk kuasi eksperimental bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan perisian multimedia sebagai alat bantu mengajar. Penggunaan perisian multimedia dibandingkan dengan pengajaran tradisional yang menggunakan kad gambar, kad perkataan atau sebagainya. Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dinilai terhadap 60 orang murid sekolah rendah di Pahang. Penilaian ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan (kawalan dan rawatan). Penilaian dijalankan berdasarkan ujian pos yang telah dilakukan dalam tempoh dua minggu berturut-turut. Perisian multimedia dibangunkan mengikut isi kandungan buku Begini caranya Sayang, Buku 7 terbitan Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan perubahan min kumpulan rawatan meningkat 2.19 daripada min kumpulan kawalan. Oleh itu penggunaan perisian multimedia ini mampu meningkatkan penguasaan kemahiran membaca di kalangan murid-murid kelas pemulihan.. Melalui kajian ini, pengkaji mencadangkan penggunaan perisian multimedia diperkenalkan sebagai alat bantu mengajar bagi digunakan oleh guru-guru dalam pengajaran dan pembelajaran kelas pemulihan.</p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10589 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10589 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Komputeran dan META-Teknologi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Hani Meryleina Ahmad Mustafa
Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
description <p>Kajian ini dijalankan dalam bentuk kuasi eksperimental bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan perisian multimedia sebagai alat bantu mengajar. Penggunaan perisian multimedia dibandingkan dengan pengajaran tradisional yang menggunakan kad gambar, kad perkataan atau sebagainya. Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dinilai terhadap 60 orang murid sekolah rendah di Pahang. Penilaian ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan (kawalan dan rawatan). Penilaian dijalankan berdasarkan ujian pos yang telah dilakukan dalam tempoh dua minggu berturut-turut. Perisian multimedia dibangunkan mengikut isi kandungan buku Begini caranya Sayang, Buku 7 terbitan Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan perubahan min kumpulan rawatan meningkat 2.19 daripada min kumpulan kawalan. Oleh itu penggunaan perisian multimedia ini mampu meningkatkan penguasaan kemahiran membaca di kalangan murid-murid kelas pemulihan.. Melalui kajian ini, pengkaji mencadangkan penggunaan perisian multimedia diperkenalkan sebagai alat bantu mengajar bagi digunakan oleh guru-guru dalam pengajaran dan pembelajaran kelas pemulihan.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hani Meryleina Ahmad Mustafa
author_facet Hani Meryleina Ahmad Mustafa
author_sort Hani Meryleina Ahmad Mustafa
title Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
title_short Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
title_full Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
title_fullStr Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan Sekolah Rendah
title_sort penggunaan perisian multimedia oleh guru sebagai alat bantu mengajar kemahiran membaca bagi kelas pemulihan sekolah rendah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Komputeran dan META-Teknologi
publishDate 2004
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10589
_version_ 1804890578037506048