Perlaksanaan Komputer Dalam Pendidikan (KDP) di sekolah menengah: satu kajian tinjauan

<p>Kajian ini bertujuan menilai perlaksanaan Komputer Dalam Pendidikan dan kesannya ke atas pelajar di beberapa buah sekolah terpilih di daerah Sabak Bernam. Kajian ini merupakan satu kajian korelasi deskiptif bagi menentukan tahap pengetahuan tentang komputer, kekerapan penggunaan dan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Othman Soh
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2004
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10605
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan menilai perlaksanaan Komputer Dalam Pendidikan dan kesannya ke atas pelajar di beberapa buah sekolah terpilih di daerah Sabak Bernam. Kajian ini merupakan satu kajian korelasi deskiptif bagi menentukan tahap pengetahuan tentang komputer, kekerapan penggunaan dan kemahiran mengenai komputer, hubungan antara pengetahuan dengan kekerapan dan hubungan antara kekerapan dengan kemahiran. Kajian ini dijalankan ke atas 200 orang pelajar Tingkatan 2 di enam buah sekolah. Kajian ini menggunakan temubual dan set-set soal selidik. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis dengan menggunakan perisian Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS 11.5). Statistik deskriptif infrensi digunakan untuk menganalisis soalan ujian. Dapatan kajian akan menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara program KDP dan meningkatnya pengetahuan mengenai komputer. Terdapatnya hubungan yang signifikan antara pelaksanaan program KDP dan kekerapan penggunaan komputer di kalangan pelajar. Di kalangan pelajar. Terdapat hubungan yang signifikan antara program KDP dan kemahiran menggunakan komputer di kalangan pelajar. Terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan kekerapan menggunakan komputer di kalangan pelajar. Terdapat hubungan antara kekerapan dengan kemahiran menggunakan komputer.</p><p>Bahagian set temubual pula ialah berkaitan dengan prasarana komputer termasuk software, hardware dan prasarana makmal KDP.</p>