Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh
<p>Kajian yang dijalankan ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru-guru di daerah Kinta. Kajian ini juga</p><p>bertujuan mengenal pasti masalah yang berkaitan d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10611 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10611 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:106112024-07-12 Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh 2005 Rozita Omar <p>Kajian yang dijalankan ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru-guru di daerah Kinta. Kajian ini juga</p><p>bertujuan mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan penggunaan media elektronik</p><p>dan pandangan guru mengenai keberkesanan penggunaan media elektronik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada 153 orang guru daripada</p><p>sebelas buah sekolah di daerah Kinta yang dipilih secara rawak. Pengumpulan data telah</p><p>dibuat dengan menggunakan soal selidik. Data yang dikumpul dianalisis dengan</p><p>menggunakan kaedah statistik seperti kekerapan, peratusan ujian t, ANOVA sehala dan</p><p>korelasi pcarson . Hasil kajian mendapati bahawa tahap penggunaan media elektronik</p><p>dalam pengajaran dan pembelajani masih lagi berada pada tahap yang rendah. Hal ini</p><p>dipengaruhi oleh beberapa masalah seperti kekurangan bahan atau perisian yang sesuai,</p><p>beban tugas lain di sekolah dan kekangan masa. Sungguhpun begitu hasil analisis</p><p>terhadap ciri-ciri demograh seperti jantina, umur, etnik, pendedahan kursus tidak</p><p>mempengaruhi kekerapan penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran. Penemuan juga mendapati bahawa kebanyakan guru di daerah Kinta</p><p>berkemahiran dalam menggunakan media elektronik asas yang dibekalkan oleh pihak</p><p>sekolah sepeti radio, kaset, OHP dan televisyen. Namun kemahiran ini tidak dapat</p><p>dimanipulasikan sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kekangan masa,</p><p>kekurangan bahan dan perisian yang sesuai dan terkini untuk diintegrasikan ke dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Justeru, masalah ini perlu mendapat perhatian pihak yang</p><p>berkaitan supaya tahap penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan pembelajam</p><p>dapat dipertingkatkan lagi seiring dengan perkembangan teknologi baru dan zaman</p><p>teknologi maklumat ini. Sungguhpun begitu, pada umumnya guru-guru mempunyai</p><p>pandangan yang positif terhadap penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran dan menyatakan tahap penggunaan media elektronik perlu dipertingkatkan</p><p>lagi bagi mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif dan bermakna.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10611 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10611 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Rozita Omar Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
description |
<p>Kajian yang dijalankan ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru-guru di daerah Kinta. Kajian ini juga</p><p>bertujuan mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan penggunaan media elektronik</p><p>dan pandangan guru mengenai keberkesanan penggunaan media elektronik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada 153 orang guru daripada</p><p>sebelas buah sekolah di daerah Kinta yang dipilih secara rawak. Pengumpulan data telah</p><p>dibuat dengan menggunakan soal selidik. Data yang dikumpul dianalisis dengan</p><p>menggunakan kaedah statistik seperti kekerapan, peratusan ujian t, ANOVA sehala dan</p><p>korelasi pcarson . Hasil kajian mendapati bahawa tahap penggunaan media elektronik</p><p>dalam pengajaran dan pembelajani masih lagi berada pada tahap yang rendah. Hal ini</p><p>dipengaruhi oleh beberapa masalah seperti kekurangan bahan atau perisian yang sesuai,</p><p>beban tugas lain di sekolah dan kekangan masa. Sungguhpun begitu hasil analisis</p><p>terhadap ciri-ciri demograh seperti jantina, umur, etnik, pendedahan kursus tidak</p><p>mempengaruhi kekerapan penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran. Penemuan juga mendapati bahawa kebanyakan guru di daerah Kinta</p><p>berkemahiran dalam menggunakan media elektronik asas yang dibekalkan oleh pihak</p><p>sekolah sepeti radio, kaset, OHP dan televisyen. Namun kemahiran ini tidak dapat</p><p>dimanipulasikan sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kekangan masa,</p><p>kekurangan bahan dan perisian yang sesuai dan terkini untuk diintegrasikan ke dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Justeru, masalah ini perlu mendapat perhatian pihak yang</p><p>berkaitan supaya tahap penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan pembelajam</p><p>dapat dipertingkatkan lagi seiring dengan perkembangan teknologi baru dan zaman</p><p>teknologi maklumat ini. Sungguhpun begitu, pada umumnya guru-guru mempunyai</p><p>pandangan yang positif terhadap penggunaan media elektronik dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran dan menyatakan tahap penggunaan media elektronik perlu dipertingkatkan</p><p>lagi bagi mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif dan bermakna.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Rozita Omar |
author_facet |
Rozita Omar |
author_sort |
Rozita Omar |
title |
Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
title_short |
Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
title_full |
Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
title_fullStr |
Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah Kinta Ipoh |
title_sort |
kesan penggunaan media elektronik dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru di daerah kinta ipoh |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10611 |
_version_ |
1804890581224128512 |