Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar

<p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Azian Azrol Nasoha Bujang
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10617
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:106172024-07-15 Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar 2013 Siti Azian Azrol Nasoha Bujang LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah melalui proses pengesahan menggunakan pekali</p><p>persetujuan Cohens Kappa. Kajian juga menilai kesan modul terhadap pencapaian, pemikiran kritis</p><p>dan hubungan pencapaian dengan tahap pemikiran kritis pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara</p><p>persampelan bertujuan melibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambil mata</p><p>pelajaran Biologi di sebuah sekolah di Daerah Kuala Selangor. Subjek kajian terdiri daripada 30</p><p>orang pelajar kumpulan rawatan dan 30 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen kajian</p><p>digunakan iaitu modul PBM BIO- SCORE, ujian pencapaian bertajuk Ekosistem Terancam dan ujian</p><p>pemikiran kritis Watson Glaser. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan</p><p>inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik</p><p>inferensi pula melibatkan ujian-t dan ujian korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta</p><p>hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan</p><p>pencapaian pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatan memperoleh</p><p>peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua</p><p>kumpulan rawatan dan kawalan dengan kumpulan rawatan memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih</p><p>tinggi daripada kumpulan kawalan secara signifikan. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan</p><p>tiada hubungan yang signifikan antara tahap pemikiran kritis dengan pencapaian pelajar.</p><p>Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM</p><p>BIO-SCORE) telah meningkatkan pencapaian dan pemikiran kritis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dapat meningkatkan</p><p>keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Siti Azian Azrol Nasoha Bujang
Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
description <p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE</p><p>berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan</p><p>adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah melalui proses pengesahan menggunakan pekali</p><p>persetujuan Cohens Kappa. Kajian juga menilai kesan modul terhadap pencapaian, pemikiran kritis</p><p>dan hubungan pencapaian dengan tahap pemikiran kritis pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara</p><p>persampelan bertujuan melibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambil mata</p><p>pelajaran Biologi di sebuah sekolah di Daerah Kuala Selangor. Subjek kajian terdiri daripada 30</p><p>orang pelajar kumpulan rawatan dan 30 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen kajian</p><p>digunakan iaitu modul PBM BIO- SCORE, ujian pencapaian bertajuk Ekosistem Terancam dan ujian</p><p>pemikiran kritis Watson Glaser. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan</p><p>inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik</p><p>inferensi pula melibatkan ujian-t dan ujian korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta</p><p>hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan</p><p>pencapaian pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatan memperoleh</p><p>peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua</p><p>kumpulan rawatan dan kawalan dengan kumpulan rawatan memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih</p><p>tinggi daripada kumpulan kawalan secara signifikan. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan</p><p>tiada hubungan yang signifikan antara tahap pemikiran kritis dengan pencapaian pelajar.</p><p>Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM</p><p>BIO-SCORE) telah meningkatkan pencapaian dan pemikiran kritis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dapat meningkatkan</p><p>keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Azian Azrol Nasoha Bujang
author_facet Siti Azian Azrol Nasoha Bujang
author_sort Siti Azian Azrol Nasoha Bujang
title Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
title_short Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
title_full Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
title_fullStr Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
title_full_unstemmed Pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBMBIO-SCORE) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
title_sort pembinaan modul pembelajaran berasaskan masalah (pbmbio-score) dan kesannya terhadap pencapaian dan pemikiran kritis pelajar
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10617
_version_ 1804890581992734720