Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak

<p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, j...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee Sua Boi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10619
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:106192024-07-15 Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak 2007 Lee Sua Boi LB Theory and practice of education <p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, jantina serta peringkat umur 13 hingga</p><p>17 tahun dipilih secara persampelan rawak. Pengumpulan data dilakukan dengan borang soal</p><p>selidik dan dapatan skor berdasarkan skala Likert 1- 5 dengan skor komposit dikumpulkan kepada</p><p>selang kelas bagi tiga tahap (3-Tinggi, 2-Sederhana, 1-Rendah). Dapatan menunjukkan tahap</p><p>pemahaman responden terhadap aktiviti kokurikulum berada pada tahap kognitif dan afektif adalah</p><p>tinggi iaitu 60.1% dan 51.0%, dan tahap tingkah lalru berada pada tahap sederhana iaitu 70.6% .</p><p>Jantina serta bangsa antara pelbagai peringkat umur bagi setiap tahap pemahaman kognitif, afektif</p><p>and tingkah laku menunjukkan tiada perbezaan signifikan dengan nilai p=0.664, p--0.223, p=0.993</p><p>Uantina). Bagi kategori bangsa, nilai p=0.221, p=0.870 kecuali tahap kognitif antara bangsa Melayu</p><p>dan Cina didapati wujudnya perbezaan yang signifikan yang sederhana kuat dengan nilai ( p=0.032)</p><p>pada nilai signifikan p< 0.05. Tahap pemahaman antara peringkat umur juga menunjukkan tiada</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai p=0.611, p=0.711 dan p=0.652. Aspek kognitif, afektif dan</p><p>tingkah laku mempunyai perkaitan terhadap penglibatan dalam kokurikulum pada nilai r=0.585,</p><p>r=0.492 dan r=0.515. Dapatan juga menunjukkan tiada perbezaan antara tahap penglibatan</p><p>kokurikulum terhadap jantina (p=0.556), umur (p=0.787) serta bangsa (p=0.126) pada nilai signifikan</p><p>p<0.05. Berpandukan maklumat dan dapatan kajian membolehkan penyesuaian terhadap aktiviti</p><p>kokurikulum yang menjurus kepada sikap clan amalan yang mendorong kepada penglibatan aktiviti</p><p>kokurikulum. Kajian seterusnya boleh dijalankan bagi mendapatkan data pelajar-pelajar yang</p><p>terdiri daripada pelbagai budaya secara</p><p>menyeluruh di Sarawak and Malaysia amnya</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Lee Sua Boi
Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
description <p>Tujuan penyelidikan adalah untuk mendapatkan data tahap pemahaman</p><p>serta penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan perbezaan umur, jantina dan</p><p>bangsa. Sampel (N=143) terdiri daripada berbagai kaum, jantina serta peringkat umur 13 hingga</p><p>17 tahun dipilih secara persampelan rawak. Pengumpulan data dilakukan dengan borang soal</p><p>selidik dan dapatan skor berdasarkan skala Likert 1- 5 dengan skor komposit dikumpulkan kepada</p><p>selang kelas bagi tiga tahap (3-Tinggi, 2-Sederhana, 1-Rendah). Dapatan menunjukkan tahap</p><p>pemahaman responden terhadap aktiviti kokurikulum berada pada tahap kognitif dan afektif adalah</p><p>tinggi iaitu 60.1% dan 51.0%, dan tahap tingkah lalru berada pada tahap sederhana iaitu 70.6% .</p><p>Jantina serta bangsa antara pelbagai peringkat umur bagi setiap tahap pemahaman kognitif, afektif</p><p>and tingkah laku menunjukkan tiada perbezaan signifikan dengan nilai p=0.664, p--0.223, p=0.993</p><p>Uantina). Bagi kategori bangsa, nilai p=0.221, p=0.870 kecuali tahap kognitif antara bangsa Melayu</p><p>dan Cina didapati wujudnya perbezaan yang signifikan yang sederhana kuat dengan nilai ( p=0.032)</p><p>pada nilai signifikan p< 0.05. Tahap pemahaman antara peringkat umur juga menunjukkan tiada</p><p>perbezaan yang signifikan dengan nilai p=0.611, p=0.711 dan p=0.652. Aspek kognitif, afektif dan</p><p>tingkah laku mempunyai perkaitan terhadap penglibatan dalam kokurikulum pada nilai r=0.585,</p><p>r=0.492 dan r=0.515. Dapatan juga menunjukkan tiada perbezaan antara tahap penglibatan</p><p>kokurikulum terhadap jantina (p=0.556), umur (p=0.787) serta bangsa (p=0.126) pada nilai signifikan</p><p>p<0.05. Berpandukan maklumat dan dapatan kajian membolehkan penyesuaian terhadap aktiviti</p><p>kokurikulum yang menjurus kepada sikap clan amalan yang mendorong kepada penglibatan aktiviti</p><p>kokurikulum. Kajian seterusnya boleh dijalankan bagi mendapatkan data pelajar-pelajar yang</p><p>terdiri daripada pelbagai budaya secara</p><p>menyeluruh di Sarawak and Malaysia amnya</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Lee Sua Boi
author_facet Lee Sua Boi
author_sort Lee Sua Boi
title Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
title_short Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
title_full Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
title_fullStr Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
title_full_unstemmed Kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar Sekolah Menengah Daerah Asajaya, Samarahan, Sarawak
title_sort kepelbagaian budaya dalam aktiviti kokurikulum pelajar-pelajar sekolah menengah daerah asajaya, samarahan, sarawak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10619
_version_ 1804890582498148352