Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak

<p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek mina...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Johnson Savarimuthu
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek minat, penggunaan alatan ICT dan masalah penggunaan ICT. Kajian ini dilakukan</p><p>terhadap guru sekolah menengah di sepuluh buah sekolah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik kepada 100 orang guru sekolah menengah yang terdiri</p><p>daripada guru siswazah dan guru bukan siswazah yang berpengalaman dan yang kurang</p><p>berpengalaman di Daerah Batang Padang yang dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian dianalisis</p><p>melalui (Statistical Package for the Sosial Sciences) dan ditafsir bagi memenuhi soalan tijauan.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 80% guru-guru memberi persepsi yang positif terhadap</p><p>ICT dan beberapa kelemahan guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran</p><p>Matematik. Halangan utama dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah ramai di</p><p>kalangan guru yang masih 'tidak celik ICT'. Ini dapat diatasi jika guru berkenaan didedahkan dengan</p><p>kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT. Ini akan menyelesaikan masalah guru yang</p><p>tidak tahu mengendalikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik</p><p></p>