Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak

<p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek mina...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Johnson Savarimuthu
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10621
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:106212024-07-15 Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak 2004 Johnson Savarimuthu LB Theory and practice of education <p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek minat, penggunaan alatan ICT dan masalah penggunaan ICT. Kajian ini dilakukan</p><p>terhadap guru sekolah menengah di sepuluh buah sekolah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik kepada 100 orang guru sekolah menengah yang terdiri</p><p>daripada guru siswazah dan guru bukan siswazah yang berpengalaman dan yang kurang</p><p>berpengalaman di Daerah Batang Padang yang dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian dianalisis</p><p>melalui (Statistical Package for the Sosial Sciences) dan ditafsir bagi memenuhi soalan tijauan.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 80% guru-guru memberi persepsi yang positif terhadap</p><p>ICT dan beberapa kelemahan guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran</p><p>Matematik. Halangan utama dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah ramai di</p><p>kalangan guru yang masih 'tidak celik ICT'. Ini dapat diatasi jika guru berkenaan didedahkan dengan</p><p>kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT. Ini akan menyelesaikan masalah guru yang</p><p>tidak tahu mengendalikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik</p><p></p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Johnson Savarimuthu
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
description <p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek minat, penggunaan alatan ICT dan masalah penggunaan ICT. Kajian ini dilakukan</p><p>terhadap guru sekolah menengah di sepuluh buah sekolah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik kepada 100 orang guru sekolah menengah yang terdiri</p><p>daripada guru siswazah dan guru bukan siswazah yang berpengalaman dan yang kurang</p><p>berpengalaman di Daerah Batang Padang yang dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian dianalisis</p><p>melalui (Statistical Package for the Sosial Sciences) dan ditafsir bagi memenuhi soalan tijauan.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 80% guru-guru memberi persepsi yang positif terhadap</p><p>ICT dan beberapa kelemahan guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran</p><p>Matematik. Halangan utama dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah ramai di</p><p>kalangan guru yang masih 'tidak celik ICT'. Ini dapat diatasi jika guru berkenaan didedahkan dengan</p><p>kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT. Ini akan menyelesaikan masalah guru yang</p><p>tidak tahu mengendalikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Johnson Savarimuthu
author_facet Johnson Savarimuthu
author_sort Johnson Savarimuthu
title Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
title_short Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
title_full Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
title_fullStr Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
title_full_unstemmed Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
title_sort tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ict) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah menengah daerah batang padang, perak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2004
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621
_version_ 1804890583002513408