Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak
<p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek mina...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:10621 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:106212024-07-15 Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak 2004 Johnson Savarimuthu LB Theory and practice of education <p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek minat, penggunaan alatan ICT dan masalah penggunaan ICT. Kajian ini dilakukan</p><p>terhadap guru sekolah menengah di sepuluh buah sekolah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik kepada 100 orang guru sekolah menengah yang terdiri</p><p>daripada guru siswazah dan guru bukan siswazah yang berpengalaman dan yang kurang</p><p>berpengalaman di Daerah Batang Padang yang dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian dianalisis</p><p>melalui (Statistical Package for the Sosial Sciences) dan ditafsir bagi memenuhi soalan tijauan.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 80% guru-guru memberi persepsi yang positif terhadap</p><p>ICT dan beberapa kelemahan guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran</p><p>Matematik. Halangan utama dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah ramai di</p><p>kalangan guru yang masih 'tidak celik ICT'. Ini dapat diatasi jika guru berkenaan didedahkan dengan</p><p>kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT. Ini akan menyelesaikan masalah guru yang</p><p>tidak tahu mengendalikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik</p><p></p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Johnson Savarimuthu Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
description |
<p>Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap tahap</p><p>penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah</p><p>menengah dari aspek minat, penggunaan alatan ICT dan masalah penggunaan ICT. Kajian ini dilakukan</p><p>terhadap guru sekolah menengah di sepuluh buah sekolah di Daerah Batang Padang, Perak.</p><p>Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik kepada 100 orang guru sekolah menengah yang terdiri</p><p>daripada guru siswazah dan guru bukan siswazah yang berpengalaman dan yang kurang</p><p>berpengalaman di Daerah Batang Padang yang dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian dianalisis</p><p>melalui (Statistical Package for the Sosial Sciences) dan ditafsir bagi memenuhi soalan tijauan.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 80% guru-guru memberi persepsi yang positif terhadap</p><p>ICT dan beberapa kelemahan guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran</p><p>Matematik. Halangan utama dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah ramai di</p><p>kalangan guru yang masih 'tidak celik ICT'. Ini dapat diatasi jika guru berkenaan didedahkan dengan</p><p>kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT. Ini akan menyelesaikan masalah guru yang</p><p>tidak tahu mengendalikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Johnson Savarimuthu |
author_facet |
Johnson Savarimuthu |
author_sort |
Johnson Savarimuthu |
title |
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
title_short |
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
title_full |
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
title_fullStr |
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
title_full_unstemmed |
Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Menengah Daerah Batang Padang, Perak |
title_sort |
tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ict) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru matematik semasa pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah menengah daerah batang padang, perak |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2004 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10621 |
_version_ |
1804890583002513408 |