Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
<p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid</p><p>di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,</p><p>seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang</p><p>senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam</p><p>aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.</p><p>Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor</p><p>penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis</p><p>dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan</p><p>kajian. Hasil kajian mendapati murid menunjukkan tahap penglibatan tinggi dari aspek persediaan</p><p>peralatan pembelajaran di dalam kedua-dua mata pelajaran. Tahap penglibatan yang tinggi juga</p><p>ditunjukkan dalam aspek latihan di papan putih bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Faktor penggalak</p><p>kepada penglibatan murid adalah pendekatan pengajaran guru, minat terhadap mata pelajaran,</p><p>perhatian dan galakan daripada guru, alat bantu mengajar yang menarik dan bantuan daripada rakan</p><p>sekelas. Faktor penghalang pula adalah sikap murid, masalah komunikasi, masalah alat bantu</p><p>pendengaran dan penggunaan alat bantu mengajar yang kurang menarik. Kajian ini memberi implikasi</p><p>bahawa murid bermasalah pendengaran boleh menunjukkan penglibatan tinggi di dalam aktiviti</p><p>bilik darjah sekiranya mendapat galakan dan bimbingan daripada guru.</p><p></p> |
---|