Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah

<p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Syamsinar Abdul Jabar
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2013
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:11107
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:111072024-07-16 Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah 2013 Syamsinar Abdul Jabar HV Social pathology. Social and public welfare <p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid</p><p>di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,</p><p>seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang</p><p>senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam</p><p>aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.</p><p>Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor</p><p>penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis</p><p>dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan</p><p>kajian. Hasil kajian mendapati murid menunjukkan tahap penglibatan tinggi dari aspek persediaan</p><p>peralatan pembelajaran di dalam kedua-dua mata pelajaran. Tahap penglibatan yang tinggi juga</p><p>ditunjukkan dalam aspek latihan di papan putih bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Faktor penggalak</p><p>kepada penglibatan murid adalah pendekatan pengajaran guru, minat terhadap mata pelajaran,</p><p>perhatian dan galakan daripada guru, alat bantu mengajar yang menarik dan bantuan daripada rakan</p><p>sekelas. Faktor penghalang pula adalah sikap murid, masalah komunikasi, masalah alat bantu</p><p>pendengaran dan penggunaan alat bantu mengajar yang kurang menarik. Kajian ini memberi implikasi</p><p>bahawa murid bermasalah pendengaran boleh menunjukkan penglibatan tinggi di dalam aktiviti</p><p>bilik darjah sekiranya mendapat galakan dan bimbingan daripada guru.</p><p></p> 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HV Social pathology
Social and public welfare
spellingShingle HV Social pathology
Social and public welfare
Syamsinar Abdul Jabar
Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
description <p>Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah</p><p>pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid</p><p>di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,</p><p>seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang</p><p>senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam</p><p>aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.</p><p>Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor</p><p>penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis</p><p>dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan</p><p>kajian. Hasil kajian mendapati murid menunjukkan tahap penglibatan tinggi dari aspek persediaan</p><p>peralatan pembelajaran di dalam kedua-dua mata pelajaran. Tahap penglibatan yang tinggi juga</p><p>ditunjukkan dalam aspek latihan di papan putih bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Faktor penggalak</p><p>kepada penglibatan murid adalah pendekatan pengajaran guru, minat terhadap mata pelajaran,</p><p>perhatian dan galakan daripada guru, alat bantu mengajar yang menarik dan bantuan daripada rakan</p><p>sekelas. Faktor penghalang pula adalah sikap murid, masalah komunikasi, masalah alat bantu</p><p>pendengaran dan penggunaan alat bantu mengajar yang kurang menarik. Kajian ini memberi implikasi</p><p>bahawa murid bermasalah pendengaran boleh menunjukkan penglibatan tinggi di dalam aktiviti</p><p>bilik darjah sekiranya mendapat galakan dan bimbingan daripada guru.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Syamsinar Abdul Jabar
author_facet Syamsinar Abdul Jabar
author_sort Syamsinar Abdul Jabar
title Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
title_short Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
title_full Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
title_fullStr Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
title_full_unstemmed Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
title_sort penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11107
_version_ 1804890586873856000