Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian l...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
語言: | zsm |
出版: |
2005
|
主題: | |
在線閱讀: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,</p><p>borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.</p><p>Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan</p><p>Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan</p><p>Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.</p><p>Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan</p><p>digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi</p><p>pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,</p><p>penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur</p><p>sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid</p><p>India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan</p><p>murid Melayu.</p><p></p> |
---|