Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian l...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Che Majid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11108
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:111082024-07-16 Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik 2005 Muhammad Che Majid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,</p><p>borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.</p><p>Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan</p><p>Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan</p><p>Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.</p><p>Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan</p><p>digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi</p><p>pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,</p><p>penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur</p><p>sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid</p><p>India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan</p><p>murid Melayu.</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhammad Che Majid
Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
description <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)</p><p>dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,</p><p>borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.</p><p>Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan</p><p>Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan</p><p>Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.</p><p>Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan</p><p>digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi</p><p>pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,</p><p>penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur</p><p>sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid</p><p>India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan</p><p>murid Melayu.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhammad Che Majid
author_facet Muhammad Che Majid
author_sort Muhammad Che Majid
title Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
title_short Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
title_full Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
title_fullStr Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
title_full_unstemmed Bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
title_sort bahasa guru murid dalam pengajaran dan pembelajaran : satu analisis semantik dan pragmatik
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11108
_version_ 1804890587118174208