Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengetahui elemen-elemen penting yang diperlukan</p><p>pelajar bagi membantu proses pembelajaran. Data dikumpul melalui soal selidik dan</p><p>dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Th...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11109 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11109 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:111092024-07-16 Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan 2004 Noraini Mohamed Noh <p>Kajian ini dijalankan untuk mengetahui elemen-elemen penting yang diperlukan</p><p>pelajar bagi membantu proses pembelajaran. Data dikumpul melalui soal selidik dan</p><p>dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for The Social Science (SPSS).</p><p>Nilai min digunakan untuk menentukan aras kepentingan setiap elemen yang dikaji.</p><p>Kajian ini dijalankan ke atas 380 orang pelajar-pelajar ijazah sarjana muda di</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Sebanyak 47 elemen yang meliputi</p><p>elemen-elemen keperluan kursus, komunikasi, penilaian dan capaian maklumat telah</p><p>dikaj i untuk menentukan sejauh mana kepentingan elemen-elemen tersebut dalam</p><p>portal pendidikan. Hasil kajian ini mendapati elemen-elemen yang dikatakan "sangat</p><p>penting" adalah Jadual Peperiksaan, Nata Kuliah, Jadual Ujian, Keputusan</p><p>Peperiksaan, Contoh Skima Pemarkahan, Direktori Utama Internet, Bank Soalan,</p><p>Berita Pendidikan Semasa, Madu! Pembelajaran, Rekod Pencapaian Prestasi,</p><p>Pendaftaran Kursus Secara Atas Talian, Kuiz Atas Talian, Pengguguran Kursus</p><p>Secara Atas Talian, Penambahan Kursus Secara Atas Talian, Slip Markah Untuk</p><p>Dicetak, Markah Ujian dan Makluman Dari Universiti. Manakala elemen-elemen</p><p>yang dikatakan "penting" pula adalah Sukatan Kandungan Kursus, Jadual</p><p>Perlaksanaan Kursus, Sinopsis Kandungan Kursus, Perkhidmatan Mencetak Terus</p><p>Dari Portal, Senarai Buku-Buku Rujukan, Muat Naik Dan Muat Turun Fail (FTP),</p><p>Senarai Buku Teks, Bahan Pembelajaran Berbentuk Grafik, Bahan Pembelajaran</p><p>Berbentuk Video, Bahan Pembelajaran Berbentuk Audio, Mel Elektronik (e-mail),</p><p>Senarai E-mail Pensyarah, Senarai Talian Telefon Pensyarah, Laman Sembang (chat),</p><p>Papan Buletin (bulletin board), Kumpulan Senarai Mel (Mailing list), Soalan Tugasan</p><p>Kursus, Markah Serta Merta Bagi Kuiz Objektif, Pautan Ke Perpustakaan Universiti-</p><p>Universiti Tempatan, Pautan Ke Alamat Web-Web Rujukan, Pautan Ke Bahagian</p><p>Biasiswa & Pinjaman, Enjin Gelintaran Dalaman Portal, Pautan Ke Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia, Pautan Ke Laman Web Fakulti-Fakulti, Enjin Gelintaran Utama</p><p>dan Pautan Ke Perpustakaan Universiti. Seterusnya kajian mendapati terdapat</p><p>perbezaan elemen-elemen yang dikatakan "sangat penting", "penting" dan 'kurang</p><p>penting" antara responden tahap pengetahuan internet tinggi dengan responden tahap</p><p>pengetahuan internet rendah. Hasil kajian ini diharap dapat dijadikan panduan kepada</p><p>pembangun portal untuk membangunkan portal pendidikan yang dapat memenuhi</p><p>keperluan kumpulan sasaran terutamanya pelajar-pelajar universiti.</p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11109 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11109 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Noraini Mohamed Noh Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengetahui elemen-elemen penting yang diperlukan</p><p>pelajar bagi membantu proses pembelajaran. Data dikumpul melalui soal selidik dan</p><p>dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for The Social Science (SPSS).</p><p>Nilai min digunakan untuk menentukan aras kepentingan setiap elemen yang dikaji.</p><p>Kajian ini dijalankan ke atas 380 orang pelajar-pelajar ijazah sarjana muda di</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Sebanyak 47 elemen yang meliputi</p><p>elemen-elemen keperluan kursus, komunikasi, penilaian dan capaian maklumat telah</p><p>dikaj i untuk menentukan sejauh mana kepentingan elemen-elemen tersebut dalam</p><p>portal pendidikan. Hasil kajian ini mendapati elemen-elemen yang dikatakan "sangat</p><p>penting" adalah Jadual Peperiksaan, Nata Kuliah, Jadual Ujian, Keputusan</p><p>Peperiksaan, Contoh Skima Pemarkahan, Direktori Utama Internet, Bank Soalan,</p><p>Berita Pendidikan Semasa, Madu! Pembelajaran, Rekod Pencapaian Prestasi,</p><p>Pendaftaran Kursus Secara Atas Talian, Kuiz Atas Talian, Pengguguran Kursus</p><p>Secara Atas Talian, Penambahan Kursus Secara Atas Talian, Slip Markah Untuk</p><p>Dicetak, Markah Ujian dan Makluman Dari Universiti. Manakala elemen-elemen</p><p>yang dikatakan "penting" pula adalah Sukatan Kandungan Kursus, Jadual</p><p>Perlaksanaan Kursus, Sinopsis Kandungan Kursus, Perkhidmatan Mencetak Terus</p><p>Dari Portal, Senarai Buku-Buku Rujukan, Muat Naik Dan Muat Turun Fail (FTP),</p><p>Senarai Buku Teks, Bahan Pembelajaran Berbentuk Grafik, Bahan Pembelajaran</p><p>Berbentuk Video, Bahan Pembelajaran Berbentuk Audio, Mel Elektronik (e-mail),</p><p>Senarai E-mail Pensyarah, Senarai Talian Telefon Pensyarah, Laman Sembang (chat),</p><p>Papan Buletin (bulletin board), Kumpulan Senarai Mel (Mailing list), Soalan Tugasan</p><p>Kursus, Markah Serta Merta Bagi Kuiz Objektif, Pautan Ke Perpustakaan Universiti-</p><p>Universiti Tempatan, Pautan Ke Alamat Web-Web Rujukan, Pautan Ke Bahagian</p><p>Biasiswa & Pinjaman, Enjin Gelintaran Dalaman Portal, Pautan Ke Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia, Pautan Ke Laman Web Fakulti-Fakulti, Enjin Gelintaran Utama</p><p>dan Pautan Ke Perpustakaan Universiti. Seterusnya kajian mendapati terdapat</p><p>perbezaan elemen-elemen yang dikatakan "sangat penting", "penting" dan 'kurang</p><p>penting" antara responden tahap pengetahuan internet tinggi dengan responden tahap</p><p>pengetahuan internet rendah. Hasil kajian ini diharap dapat dijadikan panduan kepada</p><p>pembangun portal untuk membangunkan portal pendidikan yang dapat memenuhi</p><p>keperluan kumpulan sasaran terutamanya pelajar-pelajar universiti.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Noraini Mohamed Noh |
author_facet |
Noraini Mohamed Noh |
author_sort |
Noraini Mohamed Noh |
title |
Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
title_short |
Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
title_full |
Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
title_fullStr |
Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
title_full_unstemmed |
Elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
title_sort |
elemen-elemen penting dalam portal pendidikan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2004 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11109 |
_version_ |
1804890587374026752 |