Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima

<p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hemalatha Appadorey
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul Kaedah Box It</p><p>dalam meningkatka n pencapaian dan seterusnya membantu meningkatkan Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) murid. Kajian ini telah menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif menggunakan dua kaedah pengutipan data iaitu ujian pra dan ujian pasca</p><p>serta kuasi eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It</p><p>yang dihasilkan oleh pengkaji mempunyai kesahan yang tinggi (91.3%). Selain itu,</p><p>kebolehpercayaan Modul dari segi kandungan dan keseluruhan juga berada pada tahap</p><p>yang tinggi (M= 0.935) dan sederhana (M= 0.763). Analisis Ujian-t sampel bebas pula</p><p>menunjukkan bahawa tiada perbezaan dalam skor min Ujian pra bagi ujian pencapaian</p><p>dan Ujian KBAT kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan, manakala terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca bagi ujian pencapaian dan Ujian</p><p>KBAT murid kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dalam ujian pasca, didapati</p><p>skor bagi murid dalam kumpulan rawatan adalah lebih tinggi berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Ujian-t bersandar pula menunjukkan bahawa murid dalam kumpulan</p><p>kawalan tidak menunjukkan sebarang perbezaan dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca, manakala Ujian-t bersandar yang melibatkan murid dalam kumpulan</p><p>rawatan menunjukkan perbezaan yang signifika n dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca. Hal ini menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It yang dihasilkan amat</p><p>berkesan untuk meningkatkan kebolehan murid untuk menjawab soalan operasi</p><p>bahagi dan soalan KBAT yang berkaitan. Implikasi kajian ini ialah bagi menghasilkan</p><p>satu kaedah yang efektif untuk membantu murid menjawab soalan operasi bahagi</p><p>dengan efektif.</p>