Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
<p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul K...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11143 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA Mathematics |
spellingShingle |
QA Mathematics Hemalatha Appadorey Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
description |
<p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul Kaedah Box It</p><p>dalam meningkatka n pencapaian dan seterusnya membantu meningkatkan Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) murid. Kajian ini telah menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif menggunakan dua kaedah pengutipan data iaitu ujian pra dan ujian pasca</p><p>serta kuasi eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It</p><p>yang dihasilkan oleh pengkaji mempunyai kesahan yang tinggi (91.3%). Selain itu,</p><p>kebolehpercayaan Modul dari segi kandungan dan keseluruhan juga berada pada tahap</p><p>yang tinggi (M= 0.935) dan sederhana (M= 0.763). Analisis Ujian-t sampel bebas pula</p><p>menunjukkan bahawa tiada perbezaan dalam skor min Ujian pra bagi ujian pencapaian</p><p>dan Ujian KBAT kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan, manakala terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca bagi ujian pencapaian dan Ujian</p><p>KBAT murid kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dalam ujian pasca, didapati</p><p>skor bagi murid dalam kumpulan rawatan adalah lebih tinggi berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Ujian-t bersandar pula menunjukkan bahawa murid dalam kumpulan</p><p>kawalan tidak menunjukkan sebarang perbezaan dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca, manakala Ujian-t bersandar yang melibatkan murid dalam kumpulan</p><p>rawatan menunjukkan perbezaan yang signifika n dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca. Hal ini menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It yang dihasilkan amat</p><p>berkesan untuk meningkatkan kebolehan murid untuk menjawab soalan operasi</p><p>bahagi dan soalan KBAT yang berkaitan. Implikasi kajian ini ialah bagi menghasilkan</p><p>satu kaedah yang efektif untuk membantu murid menjawab soalan operasi bahagi</p><p>dengan efektif.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Hemalatha Appadorey |
author_facet |
Hemalatha Appadorey |
author_sort |
Hemalatha Appadorey |
title |
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
title_short |
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
title_full |
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
title_fullStr |
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima |
title_sort |
pembangunan dan penggunaan modul kaedah box it terhadap pencapaian matematik dan kemahiran berfikir aras tinggi murid tahun lima |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 |
_version_ |
1811774756210343936 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:111432024-07-23 Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima 2023 Hemalatha Appadorey QA Mathematics <p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul Kaedah Box It</p><p>dalam meningkatka n pencapaian dan seterusnya membantu meningkatkan Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) murid. Kajian ini telah menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif menggunakan dua kaedah pengutipan data iaitu ujian pra dan ujian pasca</p><p>serta kuasi eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It</p><p>yang dihasilkan oleh pengkaji mempunyai kesahan yang tinggi (91.3%). Selain itu,</p><p>kebolehpercayaan Modul dari segi kandungan dan keseluruhan juga berada pada tahap</p><p>yang tinggi (M= 0.935) dan sederhana (M= 0.763). Analisis Ujian-t sampel bebas pula</p><p>menunjukkan bahawa tiada perbezaan dalam skor min Ujian pra bagi ujian pencapaian</p><p>dan Ujian KBAT kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan, manakala terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca bagi ujian pencapaian dan Ujian</p><p>KBAT murid kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dalam ujian pasca, didapati</p><p>skor bagi murid dalam kumpulan rawatan adalah lebih tinggi berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Ujian-t bersandar pula menunjukkan bahawa murid dalam kumpulan</p><p>kawalan tidak menunjukkan sebarang perbezaan dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca, manakala Ujian-t bersandar yang melibatkan murid dalam kumpulan</p><p>rawatan menunjukkan perbezaan yang signifika n dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca. Hal ini menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It yang dihasilkan amat</p><p>berkesan untuk meningkatkan kebolehan murid untuk menjawab soalan operasi</p><p>bahagi dan soalan KBAT yang berkaitan. Implikasi kajian ini ialah bagi menghasilkan</p><p>satu kaedah yang efektif untuk membantu murid menjawab soalan operasi bahagi</p><p>dengan efektif.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 text zsm openAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Ahmad. (2018). Pembinaan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran matematik berasaskan masalah dengan penerapan saintifik. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris. (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbitkan)</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L. C., Irvine, C. K. S. & Walker, D. (2018). Introduction To Research In Education. Cengage Learning.</p><p></p><p>Bahagian Pembanguan Kurikulum. (2015). Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementeria n Pendidikan Malaysia</p><p></p><p>Baharuddin Aris, Mohammad Bilal Ali, Jamalludin Harun, & Zaidatun Tasir. (2002) Sistem Komputer Dan Aplikasinya. Kuala Lumpur: Venton Publishing.</p><p></p><p>Baker, V. C., Aufmann, R. N., & Lockwood J. S. (2006). Essential Mathematic with applications. New York: Houghton Mifflin Company.</p><p></p><p>Bertini, L. de F., & Passos, C. L. B. (2016). Learning Difficulties Arithmetic in the EarlyGrades. http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais16/sem1dpf/sm15ss8_02. df</p><p></p><p>Chick, H. & Stacey, K. (2013) Teachers of Mathematics as Problem-solving Applied Mathematicians. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 13(2), 121 136. DOI: 10.1080/14926156.2013.784829</p><p></p><p>Chua, Y.P. (2006). Kaedah pengkajian: Kaedah dan Statistik Pengkajian Buku</p><p>Malaysia: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2011). Designing And Conducting Mixed Method Research (2nd Edition). California: Sage Publication.</p><p></p><p>Creswell, J. W. (2012). Educcation research: Planing, conduction and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Lincoln, London: Pearson Education, Inc.</p><p></p><p>Fan. (2011). Pemahaman murid tingkatan satu tentang pembahagian pecahan (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit). Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.</p><p></p><p>Faridah (2009). Skim pembahagian nombor bulat bagi murid tahun empat (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit), Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.</p><p></p><p>Fraenkel, J. R., & Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education (ed. ke-7). New York: MCGraw-Hill.</p><p></p><p>Hannafin, M. J., & Peck, K. L. (1998). The Design, Development, And Evaluation Of Instructional Software. New York, NY:Macmillan.</p><p></p><p>Hee, N. K., & Maat, S. M. (2022). Keberkesanan Kaedah Melukis Petak dalam Meningkatkan Pencapaian Topik Pertambahan Pecahan Mudah Murid Tahun Empat. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(1), 184-191.</p><p></p><p>Hemsley-Brown, J. (2012). The best education in the world: reality, repetition or clich? International students' reasons for choosing an English university. Studies in Higher Education, 37(8), 1005-1022.</p><p></p><p>Hennessy, S., Fung, P., & Scanlon, E. (2011). The Role Of The Graphic Calculator In Mediating Graphing Activity. International.</p><p></p><p>Hu, H.W. & Hsiao, W.Y. (2013). Developing Pre-Service Teachers Understanding in Division of Fractions by Using TPACK. In R. McBride & M. Searson (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2013 (pp. 4801-4805). Chesapeake, VA: Associatio n for the Advancement of Computing in Education (AACE).</p><p></p><p>Karthegas, P. (2017). Pemikiran Kritis dan Amalannya Dalam Masyarakat India Perpendidikan Tamil di Malaysia Berpandukan Teks Tirukkural (Umpublis hed Doctoral Dissertation). Universiti Malaya.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2011). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Matematik. Pusat Perkembangan Kurikulum: Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Konting, M. M. (2005). Kaedah Pengkajian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka</p><p></p><p>Li, Y. (2008). What do students need to learn about division of fractions? Mathematics Teaching in the Middle School, 13(9), 546 552.</p><p></p><p>Lial, M. L. & Salzman, S. A. (2010). Essential Mathematics, Third Edition. US: Pearson Education, Inc.</p><p></p><p>Mahpop, H. Bin, & Sivasubramaniam, P. (2010). Addition of whole numbers with regrouping using the Soroban. Procedia Social and Behavioral Sciences,8(5), 50-56.</p><p></p><p>Marcinkowski, T. J. (2009). Contemporary Challenges And Oppurtunities In Environmental Education:Where Are We Headed And What Deserves Our Attention. The Journal Of Environmental Education, 41, 34-54</p><p></p><p>Mohd Nor Amri Mohd Nasir & Effandi Zakaria. (2016). Penggunaan kaedah ladder berbantukan ICT dalam menyelesaikan masalah penambahan dengan mengumpul semula. Proceeding of ICECRS, 1(2016), 611-618.</p><p></p><p>Mohd. Majid Konting (2009). Kaedah Pengkajian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka</p><p></p><p>Mohd. Najib Yusob. (2003). Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pengkajian. Skudai: Penerbit University Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Mohmad Kamal, N., & Maat, S. M. (2021). Keberkesanan Penggunaan Perisian GeoGebra dalam Pembelajaran Fungsi dan Graf Terhadap Pencapaian Pelajar Matrikulasi Jurusan Perakaunan. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(9), 294309.</p><p></p><p>Mokhtar Ishak & Azman Ismail. 2007. Pembuktian (Proving) dalam Penyelesaian Masalah Matematik bagi Topik Sekuen dan Siri. Jurnal Pengkajian Pendidikan Institut Perguruan Islam, Selango r 10: 38-46.</p><p></p><p>Muktar Yaacob. (2009). Kepimpinan Pengajaran Pengetua Di Sebuah Sekolah Menengah Di Pasir Puteh Kelantan. Projek Tingkat Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Pengkajian Dalam Pendidikan Malaysia: Mcgraw-Hill Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Noraziah Abdul Hamid. (1981). Alatan mengajar dalam pengajaran bahasa Malaysia. dalam Seminar Perguruan Dis. 1981. Universiti Malaysia.</p><p></p><p>OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume II) WHERE ALL STUDENTS CAN SUCCEED. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en</p><p></p><p>Othman, N., Che Md Ghazali, N. H., & Md Zabit, M. N. (2020). Validation of mathematics teaching practice instruments among secondary school mathematics teachers: Exploratory factor analysis (Efa). International Journal of Education, Psychology and Counseling, 5(36), 56-69.</p><p></p><p>Othman, W., & Ismail, H. (2012). Aplikasi Konsep Dan Kaedah Lukisan Kejuruteraan dalam Matematik oleh guru-guru Matematik Di Sekolah Menengah Teknik Seluruh Negeri Kelantan. Jurnal Teknologi.</p><p></p><p>Poobalan, N., Zaharudin, R., & Ting Voon, Y. (2019). Penggunaan bahan multimed ia interaktif 3D animasi (scratch) dalam kaedah pembelajaran teradun terhadap minat Dan pencapaian murid Tahun 5 bagi mata pelajaran sains. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 9(1), 49-56.</p><p></p><p>Ramdani, R., Syamsuddin, A. & Sirajuddin, S. (2019). Development of Mathematic a l Module Problem Solving Approach to Train Students Reflective Think ing. Pedagogical Research, 4(4), em0040.</p><p></p><p>Ratih Kusumawati & Akhmad Nayazik. (2018). Developing Mathematics Learning Strategy Module Based on Journal Review. Al Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2): 111-120.</p><p></p><p>Rey, R., (2007). Helping Children learn matehmatics (9 ed). New York: John Wileys & Son.</p><p></p><p>Sabri, A., & Azwawi, T. (2006). Isu-isu dalam pendidikan matematik: Utusan Publications.</p><p></p><p>Santos, E. P. D. L., & Patton, B. A. (2016). Using concrete and abstract models to help a special needs third grader master whole number addition, 5(1), 800-806.</p><p></p><p>Sengul, A. & Katranci, Y. (2012). Problem solving and problem posing skills of prospective mathematics teachers about the sets subject. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 1650 1655.</p><p></p><p>Setiyani, Dian Permana Putri, Ferry Ferdianto & Sandi Hermana Fauji. (2020). Designing a digital teaching module based on Mathematical communication in relation and function. Journal on Mathematics Education, 11(2): 223-236.</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah, & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan modul, bagaimana membina modul latihan dan modul akademik . Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah. (2002). Reka bentuk penyelidikan; falsafah, teori dan praktis. Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Suhaidah Tahir. (2006) Pemahaman konsep pecahan dalam kalangan tiga kelompok murid secara keratan lintang. Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaya.</p><p></p><p>Tabak, S. (2019). 6th, 7th and 8th grade students misconceptions about the order of operations. International Journal of Educational Methodology, 5(3), 363-373. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.333037</p><p></p><p>Van de Walle, J. A. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (7th Ed.). Boston: Pearson.</p><p></p><p>Wiersma, W. (1995). Research Methods In Education: An Introduction. Boston: Allyn & Bacon</p><p></p><p>Wun, T. Y., Lim, H. L., & Chew, C. M. (2015, September). Assessing primary school teachers mathematical problem solving ability: A case study. Paper presented at the Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan Universiti Awam 2015, 14-15 September 2015, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Johor</p><p></p><p></p> |