Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima

<p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hemalatha Appadorey
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11143
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Hemalatha Appadorey
Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
description <p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul Kaedah Box It</p><p>dalam meningkatka n pencapaian dan seterusnya membantu meningkatkan Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) murid. Kajian ini telah menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif menggunakan dua kaedah pengutipan data iaitu ujian pra dan ujian pasca</p><p>serta kuasi eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It</p><p>yang dihasilkan oleh pengkaji mempunyai kesahan yang tinggi (91.3%). Selain itu,</p><p>kebolehpercayaan Modul dari segi kandungan dan keseluruhan juga berada pada tahap</p><p>yang tinggi (M= 0.935) dan sederhana (M= 0.763). Analisis Ujian-t sampel bebas pula</p><p>menunjukkan bahawa tiada perbezaan dalam skor min Ujian pra bagi ujian pencapaian</p><p>dan Ujian KBAT kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan, manakala terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca bagi ujian pencapaian dan Ujian</p><p>KBAT murid kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dalam ujian pasca, didapati</p><p>skor bagi murid dalam kumpulan rawatan adalah lebih tinggi berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Ujian-t bersandar pula menunjukkan bahawa murid dalam kumpulan</p><p>kawalan tidak menunjukkan sebarang perbezaan dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca, manakala Ujian-t bersandar yang melibatkan murid dalam kumpulan</p><p>rawatan menunjukkan perbezaan yang signifika n dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca. Hal ini menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It yang dihasilkan amat</p><p>berkesan untuk meningkatkan kebolehan murid untuk menjawab soalan operasi</p><p>bahagi dan soalan KBAT yang berkaitan. Implikasi kajian ini ialah bagi menghasilkan</p><p>satu kaedah yang efektif untuk membantu murid menjawab soalan operasi bahagi</p><p>dengan efektif.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hemalatha Appadorey
author_facet Hemalatha Appadorey
author_sort Hemalatha Appadorey
title Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
title_short Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
title_full Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
title_fullStr Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
title_full_unstemmed Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima
title_sort pembangunan dan penggunaan modul kaedah box it terhadap pencapaian matematik dan kemahiran berfikir aras tinggi murid tahun lima
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143
_version_ 1811774756210343936
spelling oai:ir.upsi.edu.my:111432024-07-23 Pembangunan dan penggunaan Modul Kaedah Box It terhadap pencapaian Matematik dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi murid Tahun Lima 2023 Hemalatha Appadorey QA Mathematics <p>Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul Kaedah Box It dalam mata</p><p>pelajaran Matematik Tahun Lima bagi topik bahagi. Selain itu, kajian ini juga</p><p>bertujuan untuk menguji kesan Modul yang dibangunkan iaitu Modul Kaedah Box It</p><p>dalam meningkatka n pencapaian dan seterusnya membantu meningkatkan Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) murid. Kajian ini telah menggunakan pendekatan</p><p>kuantitatif menggunakan dua kaedah pengutipan data iaitu ujian pra dan ujian pasca</p><p>serta kuasi eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It</p><p>yang dihasilkan oleh pengkaji mempunyai kesahan yang tinggi (91.3%). Selain itu,</p><p>kebolehpercayaan Modul dari segi kandungan dan keseluruhan juga berada pada tahap</p><p>yang tinggi (M= 0.935) dan sederhana (M= 0.763). Analisis Ujian-t sampel bebas pula</p><p>menunjukkan bahawa tiada perbezaan dalam skor min Ujian pra bagi ujian pencapaian</p><p>dan Ujian KBAT kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan, manakala terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca bagi ujian pencapaian dan Ujian</p><p>KBAT murid kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dalam ujian pasca, didapati</p><p>skor bagi murid dalam kumpulan rawatan adalah lebih tinggi berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Ujian-t bersandar pula menunjukkan bahawa murid dalam kumpulan</p><p>kawalan tidak menunjukkan sebarang perbezaan dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca, manakala Ujian-t bersandar yang melibatkan murid dalam kumpulan</p><p>rawatan menunjukkan perbezaan yang signifika n dalam markah di antara ujian pra dan</p><p>ujian pasca. Hal ini menunjukkan bahawa Modul Kaedah Box It yang dihasilkan amat</p><p>berkesan untuk meningkatkan kebolehan murid untuk menjawab soalan operasi</p><p>bahagi dan soalan KBAT yang berkaitan. Implikasi kajian ini ialah bagi menghasilkan</p><p>satu kaedah yang efektif untuk membantu murid menjawab soalan operasi bahagi</p><p>dengan efektif.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11143 text zsm openAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Ahmad. (2018). Pembinaan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran matematik berasaskan masalah dengan penerapan saintifik. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris. (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbitkan)</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L. C., Irvine, C. K. S. & Walker, D. (2018). Introduction To Research In Education. Cengage Learning.</p><p></p><p>Bahagian Pembanguan Kurikulum. (2015). Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementeria n Pendidikan Malaysia</p><p></p><p>Baharuddin Aris, Mohammad Bilal Ali, Jamalludin Harun, & Zaidatun Tasir. (2002) Sistem Komputer Dan Aplikasinya. Kuala Lumpur: Venton Publishing.</p><p></p><p>Baker, V. C., Aufmann, R. N., & Lockwood J. S. (2006). Essential Mathematic with applications. New York: Houghton Mifflin Company.</p><p></p><p>Bertini, L. de F., & Passos, C. L. B. (2016). Learning Difficulties Arithmetic in the EarlyGrades. http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais16/sem1dpf/sm15ss8_02. df</p><p></p><p>Chick, H. & Stacey, K. (2013) Teachers of Mathematics as Problem-solving Applied Mathematicians. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 13(2), 121 136. DOI: 10.1080/14926156.2013.784829</p><p></p><p>Chua, Y.P. (2006). Kaedah pengkajian: Kaedah dan Statistik Pengkajian Buku</p><p>Malaysia: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2011). Designing And Conducting Mixed Method Research (2nd Edition). California: Sage Publication.</p><p></p><p>Creswell, J. W. (2012). Educcation research: Planing, conduction and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Lincoln, London: Pearson Education, Inc.</p><p></p><p>Fan. (2011). Pemahaman murid tingkatan satu tentang pembahagian pecahan (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit). Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.</p><p></p><p>Faridah (2009). Skim pembahagian nombor bulat bagi murid tahun empat (Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit), Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.</p><p></p><p>Fraenkel, J. R., & Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education (ed. ke-7). New York: MCGraw-Hill.</p><p></p><p>Hannafin, M. J., & Peck, K. L. (1998). The Design, Development, And Evaluation Of Instructional Software. New York, NY:Macmillan.</p><p></p><p>Hee, N. K., & Maat, S. M. (2022). Keberkesanan Kaedah Melukis Petak dalam Meningkatkan Pencapaian Topik Pertambahan Pecahan Mudah Murid Tahun Empat. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(1), 184-191.</p><p></p><p>Hemsley-Brown, J. (2012). The best education in the world: reality, repetition or clich? International students' reasons for choosing an English university. Studies in Higher Education, 37(8), 1005-1022.</p><p></p><p>Hennessy, S., Fung, P., & Scanlon, E. (2011). The Role Of The Graphic Calculator In Mediating Graphing Activity. International.</p><p></p><p>Hu, H.W. & Hsiao, W.Y. (2013). Developing Pre-Service Teachers Understanding in Division of Fractions by Using TPACK. In R. McBride & M. Searson (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2013 (pp. 4801-4805). Chesapeake, VA: Associatio n for the Advancement of Computing in Education (AACE).</p><p></p><p>Karthegas, P. (2017). Pemikiran Kritis dan Amalannya Dalam Masyarakat India Perpendidikan Tamil di Malaysia Berpandukan Teks Tirukkural (Umpublis hed Doctoral Dissertation). Universiti Malaya.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2011). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Matematik. Pusat Perkembangan Kurikulum: Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Konting, M. M. (2005). Kaedah Pengkajian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka</p><p></p><p>Li, Y. (2008). What do students need to learn about division of fractions? Mathematics Teaching in the Middle School, 13(9), 546 552.</p><p></p><p>Lial, M. L. & Salzman, S. A. (2010). Essential Mathematics, Third Edition. US: Pearson Education, Inc.</p><p></p><p>Mahpop, H. Bin, & Sivasubramaniam, P. (2010). Addition of whole numbers with regrouping using the Soroban. Procedia Social and Behavioral Sciences,8(5), 50-56.</p><p></p><p>Marcinkowski, T. J. (2009). Contemporary Challenges And Oppurtunities In Environmental Education:Where Are We Headed And What Deserves Our Attention. The Journal Of Environmental Education, 41, 34-54</p><p></p><p>Mohd Nor Amri Mohd Nasir & Effandi Zakaria. (2016). Penggunaan kaedah ladder berbantukan ICT dalam menyelesaikan masalah penambahan dengan mengumpul semula. Proceeding of ICECRS, 1(2016), 611-618.</p><p></p><p>Mohd. Majid Konting (2009). Kaedah Pengkajian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka</p><p></p><p>Mohd. Najib Yusob. (2003). Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pengkajian. Skudai: Penerbit University Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Mohmad Kamal, N., & Maat, S. M. (2021). Keberkesanan Penggunaan Perisian GeoGebra dalam Pembelajaran Fungsi dan Graf Terhadap Pencapaian Pelajar Matrikulasi Jurusan Perakaunan. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(9), 294309.</p><p></p><p>Mokhtar Ishak & Azman Ismail. 2007. Pembuktian (Proving) dalam Penyelesaian Masalah Matematik bagi Topik Sekuen dan Siri. Jurnal Pengkajian Pendidikan Institut Perguruan Islam, Selango r 10: 38-46.</p><p></p><p>Muktar Yaacob. (2009). Kepimpinan Pengajaran Pengetua Di Sebuah Sekolah Menengah Di Pasir Puteh Kelantan. Projek Tingkat Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Pengkajian Dalam Pendidikan Malaysia: Mcgraw-Hill Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Noraziah Abdul Hamid. (1981). Alatan mengajar dalam pengajaran bahasa Malaysia. dalam Seminar Perguruan Dis. 1981. Universiti Malaysia.</p><p></p><p>OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume II) WHERE ALL STUDENTS CAN SUCCEED. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en</p><p></p><p>Othman, N., Che Md Ghazali, N. H., & Md Zabit, M. N. (2020). Validation of mathematics teaching practice instruments among secondary school mathematics teachers: Exploratory factor analysis (Efa). International Journal of Education, Psychology and Counseling, 5(36), 56-69.</p><p></p><p>Othman, W., & Ismail, H. (2012). Aplikasi Konsep Dan Kaedah Lukisan Kejuruteraan dalam Matematik oleh guru-guru Matematik Di Sekolah Menengah Teknik Seluruh Negeri Kelantan. Jurnal Teknologi.</p><p></p><p>Poobalan, N., Zaharudin, R., & Ting Voon, Y. (2019). Penggunaan bahan multimed ia interaktif 3D animasi (scratch) dalam kaedah pembelajaran teradun terhadap minat Dan pencapaian murid Tahun 5 bagi mata pelajaran sains. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 9(1), 49-56.</p><p></p><p>Ramdani, R., Syamsuddin, A. & Sirajuddin, S. (2019). Development of Mathematic a l Module Problem Solving Approach to Train Students Reflective Think ing. Pedagogical Research, 4(4), em0040.</p><p></p><p>Ratih Kusumawati & Akhmad Nayazik. (2018). Developing Mathematics Learning Strategy Module Based on Journal Review. Al Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2): 111-120.</p><p></p><p>Rey, R., (2007). Helping Children learn matehmatics (9 ed). New York: John Wileys & Son.</p><p></p><p>Sabri, A., & Azwawi, T. (2006). Isu-isu dalam pendidikan matematik: Utusan Publications.</p><p></p><p>Santos, E. P. D. L., & Patton, B. A. (2016). Using concrete and abstract models to help a special needs third grader master whole number addition, 5(1), 800-806.</p><p></p><p>Sengul, A. & Katranci, Y. (2012). Problem solving and problem posing skills of prospective mathematics teachers about the sets subject. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 1650 1655.</p><p></p><p>Setiyani, Dian Permana Putri, Ferry Ferdianto & Sandi Hermana Fauji. (2020). Designing a digital teaching module based on Mathematical communication in relation and function. Journal on Mathematics Education, 11(2): 223-236.</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah, & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan modul, bagaimana membina modul latihan dan modul akademik . Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah. (2002). Reka bentuk penyelidikan; falsafah, teori dan praktis. Serdang, Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Suhaidah Tahir. (2006) Pemahaman konsep pecahan dalam kalangan tiga kelompok murid secara keratan lintang. Tesis doktor falsafah yang tidak diterbit, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaya.</p><p></p><p>Tabak, S. (2019). 6th, 7th and 8th grade students misconceptions about the order of operations. International Journal of Educational Methodology, 5(3), 363-373. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.333037</p><p></p><p>Van de Walle, J. A. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (7th Ed.). Boston: Pearson.</p><p></p><p>Wiersma, W. (1995). Research Methods In Education: An Introduction. Boston: Allyn & Bacon</p><p></p><p>Wun, T. Y., Lim, H. L., & Chew, C. M. (2015, September). Assessing primary school teachers mathematical problem solving ability: A case study. Paper presented at the Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan Universiti Awam 2015, 14-15 September 2015, Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Johor</p><p></p><p></p>