Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suzilawati Shamsuddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11350
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:113502024-08-28 Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi 2007 Suzilawati Shamsuddin LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang</p><p>persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39</p><p>orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.</p><p>Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah</p><p>diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar</p><p>terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru</p><p>yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian</p><p>keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik</p><p>jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.</p><p>Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah</p><p>disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi</p><p>kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM</p><p>adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses</p><p>sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses</p><p>sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek</p><p>membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi</p><p>menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai</p><p>pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.</p><p>Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains Kemanusiaan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Suzilawati Shamsuddin
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang</p><p>persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39</p><p>orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.</p><p>Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah</p><p>diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar</p><p>terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru</p><p>yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian</p><p>keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik</p><p>jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.</p><p>Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah</p><p>disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi</p><p>kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM</p><p>adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses</p><p>sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses</p><p>sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek</p><p>membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi</p><p>menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai</p><p>pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.</p><p>Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Suzilawati Shamsuddin
author_facet Suzilawati Shamsuddin
author_sort Suzilawati Shamsuddin
title Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
title_short Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
title_full Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
title_fullStr Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
title_full_unstemmed Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
title_sort kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350
_version_ 1811774763541987328