Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11350 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:113502024-08-28 Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi 2007 Suzilawati Shamsuddin LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang</p><p>persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39</p><p>orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.</p><p>Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah</p><p>diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar</p><p>terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru</p><p>yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian</p><p>keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik</p><p>jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.</p><p>Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah</p><p>disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi</p><p>kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM</p><p>adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses</p><p>sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses</p><p>sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek</p><p>membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi</p><p>menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai</p><p>pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.</p><p>Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains Kemanusiaan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Suzilawati Shamsuddin Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang</p><p>persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39</p><p>orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.</p><p>Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah</p><p>diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar</p><p>terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru</p><p>yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian</p><p>keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik</p><p>jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.</p><p>Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah</p><p>disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi</p><p>kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM</p><p>adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses</p><p>sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses</p><p>sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek</p><p>membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi</p><p>menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai</p><p>pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.</p><p>Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Suzilawati Shamsuddin |
author_facet |
Suzilawati Shamsuddin |
author_sort |
Suzilawati Shamsuddin |
title |
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
title_short |
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
title_full |
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
title_fullStr |
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
title_sort |
kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350 |
_version_ |
1811774763541987328 |