Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka

<p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syaza Hazwani Zaini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat</p><p>Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini</p><p>memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta</p><p>sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak</p><p>545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan</p><p>dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan</p><p>kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan</p><p>sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi</p><p>mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.</p><p></p><p>Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses</p><p>Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat</p><p>Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses</p><p>Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.</p><p></p><p>Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap</p><p>terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut</p><p>mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan</p><p>penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid</p><p>terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia</p><p>bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara</p><p>optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.</p><p></p>