Kebimbangan dan pencapaian ujian mata pelajaran prinsip perakaunan pelajar-pelajar tingkatan 4 di negeri Perak
<p>Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk membandingkan pencapaian dalam ujian</p><p>subjektif dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti bagi mata</p><p>pelajaran prinsip perakaunan mengikut lokasi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11420 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk membandingkan pencapaian dalam ujian</p><p>subjektif dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti bagi mata</p><p>pelajaran prinsip perakaunan mengikut lokasi sekolah, jantina, kaum dan mengikuti</p><p>kelas tiusyen. Kajian ini juga mengenal pasti korelasi pencapaian dalam ujian subjektif</p><p>dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti. Kajian ini turut</p><p>mengenal pasti serta membandingkan kebimbangan pelajar yang mengambil ketiga-tiga</p><p>ujian prestasi tersebut. Kaedah yang digunakan di dalam kajian ini berbentuk tinjauan</p><p>yang dijalankan selama tiga bulan dan melibatkan 230 orang pelajar tingkatan empat di</p><p>sekolah menengah harian di Negeri Perak. Data dikutip menggunakan soal selidik dan</p><p>ujian prestasi. Data-data kuantitatif yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS</p><p>Versi 11.5 seperti kekerapan dan peratusan, ujian-t dua hala, Koeffisien Pearson dan</p><p>analisis regresi (nisbah F). Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan</p><p>pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti bagi mata pelajaran</p><p>prinsip perakaunan berdasarkan pelajar sekolah bandar dan pelajar bukan Melayu, tetapi</p><p>terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti</p><p>berdasarkan pelajar sekolah luar bandar, pelajar lelaki, pelajar perempuan, pelajar</p><p>Melayu, pelajar mengikuti kelas tiusyen dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian</p><p>subjektif dan ujian objektif dengan penalti berdasarkan pelajar sekolah luar bandar,</p><p>pelajar lelaki, pelajar Melayu dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen, tetapi terdapat</p><p>perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif dengan penalti</p><p>berdasarkan pelajar sekolah bandar, pelajar perempuan, pelajar bukan Melayu dan</p><p>pelajar mengikuti kelas tiusyen. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat</p><p>hubungan yang signirikan di antara pencapaian ujian subjektif dengan pencapaian ujian</p><p>objektif tanpa penalti dan ujian subjektif dengan ujian objektif dengan penalti. Secara</p><p>keseluruhannya, kebimbangan pelajar terhadap ujian subjektif, ujian objektif tanpa</p><p>penalti dan ujian objektif dengan penalti mata pelajaran prinsip perakaunan bukan</p><p>disebabkan oleh kemahiran, persediaan dan penalti. Perbezaan format ujian juga tidak</p><p>menyebabkan adanya kebimbangan di kalangan pelajar yang mengambil mata pelajaran</p><p>prinsip perakaunan. Implikasi kajian mencadangkan bahawa guru-guru perakaunan</p><p>perlu mengambilkira aras kesukaran yang seimbang dalam pembinaan soalan-soalan</p><p>peperiksaan di sekolah.</p> |
---|