Pembangunan dan penilaian kebolehgunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Masalah bagi meningkatkan kemahiran menaakul murid tahun lima

<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menilai kebolehgunaan modul Pembelajaran</p><p>Berasaskan Masalah (PBM) untuk meningkatkan kemahiran menaakul matematik</p><p>dalam kalangan murid tahun lima. Pembangunan modul adalah berdasar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karthikesan Manikabasagan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11435
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menilai kebolehgunaan modul Pembelajaran</p><p>Berasaskan Masalah (PBM) untuk meningkatkan kemahiran menaakul matematik</p><p>dalam kalangan murid tahun lima. Pembangunan modul adalah berdasarkan model</p><p>ADDIE dan telah melalui proses tiga pusingan Teknik Delphi bersama dengan 10 orang</p><p>panel pakar. Kajian juga menilai kebolehgunaan modul PBM untuk meningkatkan</p><p>kemahiran menaakul matematik dalam kalangan murid tahun lima. Penilaian</p><p>kebolehgunaan modul PBM adalah berpandukan Model Penilaian Kirkpatrick yang</p><p>merangkumi empat tahap penilaian, iaitu tahap reaksi, tahap pembelajaran, tahap</p><p>tingkah laku, dan tahap hasil. Pendekatan kuantitatif dengan kaedah reka bentuk dan</p><p>pembangunan (DDR) digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel kajian dijalankan</p><p>secara persampelan bertujuan melibatkan 60 orang murid tahun lima dan 100 orang</p><p>guru matematik tahun lima di Daerah Kerian, Perak. Instrumen kajian yang digunakan</p><p>ialah soal selidik dan ujian bertulis. Soal selidik digunakan untuk menganalisis</p><p>keperluan pembangunan modul PBM untuk meningkatkan kemahiran menaakul</p><p>matematik dan juga menilai tahap kebolehgunaan modul PBM yang dibangunkan.</p><p>Ujian bertulis juga digunakan untuk menilai tahap kebolehgunaan dari segi tahap</p><p>pembelajaran. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul PBM berjaya dibangunkan</p><p>dan mendapat respons yang positif dan baik daripada responden. Modul PBM ini dapat</p><p>menarik minat murid untuk mengikuti pembelajaran matematik, meningkatkan</p><p>kemahiran menaakul matematik, kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan</p><p>murid tahun lima. Selain itu, murid dapat berinteraksi dengan rakan sekumpulan,</p><p>bertukar idea atau pendapat, berkongsi pengetahuan, pengalaman, dan maklumat,</p><p>menyelesaikan masalah, mendapat bantuan daripada rakan semasa menyelesaikan</p><p>masalah melalui pembelajaran kolaboratif. Akhirnya, disarankan agar guru, murid, dan</p><p>pihak yang berkepentingan dapat menjadikan modul ini sebagai bahan bantu mengajar</p><p>dalam proses pembelajaran Matematik.</p>